Vi vil her ikke beskæftige os med decideret tuning af motorer, da dette jo som bekendt ikke er lovligt i Danmark.

Men der er meget du selv kan gøre, for at holde din motor i topform og finjustere og trimme uden at du bevæger dig på den forkerte side af loven og den danske typegodkendelse af din knallert. Herom lidt senere.

Vi vil først lige gennemgå nogle forskellige fejlkilder, hvis din knallert ikke er i stand til at køre de lovlige 30km/t ud af lige landevej. Vi vil derefter give dig et par tips til, hvordan du får din lovlige motor til at køre og trække optimalt.

Der er forskel på, om din knallert lige pludselig ikke vil køre med den hastighed, som den plejer, om det er noget den enten hele tiden har gjort, eller om fejlen er opstået langsomt hen over tid. Vi vil her blot beskrive fejlen. Det vil komme for vidt her, med forslag til udbedring af de enkelte fejl.

 

Pludselig opstået fejl

 

1. Forkert brændstof – forkert eller ingen 2 taktolie i benzin/olietank

2. Vand eller andet fremmed materiale i brændstoftanken

3. Knækket eller defekt gaskabel

4. Defekt chokermekanisme

5. Knækket stempelring/ringe

6. Defekt toppakning

7. Revnet eller på anden måde defekt topstykke

8. Én eller flere knækkede eller defekte cylinderstøtter

9. Defekt bundpakning eller udstødnings pakning

10. Krumtaphus simmerringe hoppet ud eller pludselig defekt

11. Revne eller anden defekt i krumtaphus eller motorblok

12. Pakning for indsugningsstuds/indsugning defekt/skudt ud eller anden defekt her

13. Defekt eller ikke tilspændt tændrør/tændrørshætte/tændrørskabel

14. Generel tændingsfejl

15. Lyddæmper indsats faldet sammen

16. Tilstoppet tankhane/benzinfilter/benzinslange

17. Tilstoppet eller anden defekt i karburator

18. Is i karburator pga. temperaturer på under 4 grader C

19. Sammenfaldet eller på anden måde tilstoppet luftfilter eller luftfiltertilslutning

20. Blokering/fejl i kobling eller transmission

21. Manglende motorolie

22. Blokering eller fejl ved kæde eller kædehjul

23. Hjullejer

24. Bremser der hænger

25. Chauffør vægt

 

Fejl som er opstået gennem længere tid

 

1. Tilstoppet udstødning og/eller udstødningsport i cylinderen

2. Sodbelægning på stempeltop og omkring stempelringe

3. Tilstoppet luftfilter

4. Benzin for gammel

5. Tændrør ikke tilstrækkelig spændt

6. Is i karburator pga. temperaturer under 4 grader C

7. Tankhane/benzinfilter/benzinslange delvist tilstoppet

8. Karburator tilstoppet

9. Defekt gaskabel som hænger

10. Defekt choker eller choker mekanisme som hænger

11. Tændrør slidt op

12. Cylinder og/eller stempel slidt

13. Topstykke ikke tilstrækkelig spændt

14. Revnet eller på anden måde defekt topstykke

15. Revne eller anden form for defekt i krumtaphus/motorblok

16. Simmerringe i krumtaphus mm helt eller delvist utætte

17. Cylinderstøtte/støtter defekt

18. Defekt toppakning

19. Utæthed ved indsugning eller udstødning

20. Platiner har opbygget knast som har mindsket platin afstanden

21. For stor modstand i tændrørskabel/tændrørshætte

22. Generel fejl på tændingsanlægget

23. Manglende motorolie

24. Kobling/koblingsplader slidte så de ikke tager ordentligt ved

25. Et eller flere lejer i motoren slidte/defekte/yder modstand

26. Blokering/modstand ved kæde eller kædehjul

27. Hjullejer

28. Bremsebakker der hænger

29. Chauffør vægt

 

Har vi glemt noget, hører vi gerne fra dig.

 

11 punkter til fintrimning af din motor

Vi går ud fra at du har en velkørende og lovlig motor, uden nogen fejl eller mangler. Den går måske 28 – 32 km/t, og du vil godt lige have det maksimale ud af din knallert, uden på nogen måde at ændre ved nogen dele, gøre den ulovlig eller i uoverensstemmelse med den danske typegodkendelse.

 

1. Dæktryk

Check dit dæktryk ofte. Et lidt højere dæktryk giver mindre rullemodstand og dermed – i teorien – højere tophastighed.

 

2. Kæde og kædehjul

Check din kæde og kædehjul ofte, og smør dem med en god kædespray.

Sørg for at din kæde står 100 procent linet op med begge tandhjul. Hvis dit baghjul står lidt skævt, vil kæde trække skæv og bruge energi herpå.

 

3. Hjul og bremser

Check dine hjullejer og bremser. Dine hjul skal løbe helt frit, når du løfter knallerten fra jorden og drejer hjulene. Naturligvis vil kæden give en vis modstand – men du ved hvad vi mener.

 

4. Gearingen

Gearingen – altså størrelsen på henholdsvis det forreste og det bagerste tandhjul, kan i visse tilfælde ændres uden at du gør knallerten ulovlig. Her skal du have fat i din knallerts type godkendelse og se, hvilken/hvilke gearinger den er typegodkendt med. Større tandhjul for/mindre tandhjul bag giver en højere tophastighed men sløvere optræk, og modsat et mindre tandhjul for/større bag giver lavere tophastighed men kvikkere optræk.

 

5. Den primære gearing

Ligeledes kan det som hedder den primære gearing – gearingen fra krumtappens rotation til forlags akslens/transmissions rotation i visse tilfælde ændres fuldt ud lovlig. Check typegodkendelsen.

 

6. Tændingstidspunktet

Tændings tidspunktet har også indflydelse på motorens kræfter. Generelt giver større fortænding et bedre optræk men lavere topomdrejninger og modsat et senere tændingstidspunkt giver højere topomdrejninger, men sløvere optræk.

Platin afstand har også indflydelse på tændingstidspunktet. Jo større platin afstand jo mere fortænding og modsat. Men pas på du ikke øger platinafstanden for meget – så kan kondensatoren ikke følge med og lades op, og motoren vil begynde at skyde og sætte ud. Max plejer at ligge omkring 0,55 – 0,60mm.

 

7. Indsugnings plomp

Mange knallert motorer er monteret med en plomp – en indsnævring i indsugningen – som har en given diameter. Typisk mellem 6 og 8 mm. Denne må du naturligvis ikke bore op eller ændre hele diameteren på, men det du gerne må er at lave indløbet fra karburatoren og gennem overgangen til plompen så jævn så mulig. Så du kan godt slibe/fræse den yderste del af plompens hul op til f.eks. 10 mm, hvis din indsugnings studs/karburator har en diameter på 10mm. Altså du laver den yderstel del af plompen tragtformet, så indløbet fra karburatorens f.eks. 10mm til plompens 6 mm foregår over en 5-6mm i en tragtform.

 

8. Dysning af karburator

Det ER set, at karburatoren er monteret med en hoveddyse som gør, at blandingsforholdet er lige til den magre side. Du kan prøve at montere en hoveddyse f.eks. 2 eller 4 numre større, og ganske enkelt se og mærke med det samme om det gør en forskel.

 

9. Luftfilter

Nogle typegodkendelser specificerer hvilken type luftfilter knallerten skal køre med – andre gør ikke. Er der ingen på din knallert, kan du lovligt eksperimentere med forskellige typer af luftfiltre for at se, om det gør en forskel.

 

10. Topstykke og toppakning

En lovlig motor har typisk et noget reduceret kompressions forhold for at sænke ydelsen. Du kan optimere kompressions forholdet ved at montere den tyndeste toppakning du kan finde på markedet. I gamle dage så vi tit en både 1,5 og 2mm tyk toppakning af Sengerit paknings materiale. Har du en sådan kan du skifte den ud med en alu eller kobber toppakning som måske kun er ½mm tyk. På denne måde øger du motorens kompressions forhold og dermed dens ydelse.

 

11. Portning og blueprinting

Har du motoren skilt ad kan du med fordel tilpasse cylinderens skyllekanaler 100% med skyllekanalerne i blokken og/eller omvendt, så den blanding af benzin og luft, som strømmer gennem krumtaphuset og op gennem skyllekanalerne, har så lidt modstand som muligt. Husk også at tilpasse bundpakningen. Det vil ikke give dig nogen yderligere effekt at øge størrelsen af skyllekanalerne, men en fin tilpasning (også kaldet blueprinting), kan give dig lidt effekt og en roligere motorgang.