JavaScript seems to be disabled in your browser. For the best experience on our site, be sure to turn on Javascript in your browser.
Velo Solex
Historien om Velo Solex
Velo Solex var en fransk producent af motorcykler og knallerter, der var mest kendt for deres ikoniske Solex knallerter. Firmaet blev grundlagt i 1946 af Maurice Goudard og Marcel Mennesson og var beliggende i Courbevoie, Frankrig.
I Frankrig blev Solex en stor succes i 1950'erne, da en stor del af befolkningen stadig var afhængige af cykler som deres primære transportmiddel. Solex blev anset for at være en praktisk og overkommelig transportform for almindelige mennesker.
I løbet af 1960'erne og 1970'erne udvidede Velo Solex deres produktlinje og begyndte at producere andre former for motorcykler og knallerter, herunder modeller som Flash, Oto og Tenor. Men det var Solex knallerterne, der forblev deres mest populære produkt og gjorde firmaet kendt i hele verden.
I 1988 gik Velo Solex konkurs, og produktionen af Solex knallerter stoppede. Men selv i dag er Solex knallerter stadig meget populære blandt samlere og entusiaster, og der findes mange klubber og organisationer, der er dedikeret til at bevare og vedligeholde disse ikoniske køretøjer.
Da Velo Solex kom til Danmark
Velo Solex blev første gang introduceret til det danske marked på den franske udstilling i Forum i København i år 1950. Her viste publikummet stor interesse for den lille knallert. Særligt firmaet Simonsen & Nielsen, som i forvejen havde cykelproduktion på Hamlet fabrikken i Kastrup, troede på idéen og valgte at skrive kontrakt med Solex fabrikken.
I de første år gik salget langsomt, da Velo Solex, ligesom alle andre knallerter, krævede både indregistrering, nummerplade samt førebevis. Først da myndighederne i år 1953 besluttede, at knallerter skulles anses som cykler med en hjælpemotor, blev lovkravet om indregistering af køretøjet fjernet og der skete en stigning i salget.
I år 1954 eksploderede salget og Simonsen & Nielsen begyndte selv at fremstille dele til Velo Solex på Hamlet fabrikken. De fik derudover også tilladelse til at licensfremstille Velo Solex og valgte derfor at flytte deres cykelproduktion til Dansk Cykelværk Grand i Nørre Åby på Fyn, så Hamlet fabrikken kun agerede produktions- og samlefabrik til Velo Solex. De flyttede senere samlefabrikken til nye lokaler på Stamholm i Hvidore, hvorefter Hamlet fabrikken blev brugt som ekspeditionssted for Velo Solex.
Gennem årene faldt salget af Velo Solex i Danmark, så i 1974 overgik importen til firmaet SRI, som også importede mange andre knallertmærker. I perioden hvor Simonsen & Nielsen var importør og licensfremstiller af Velo Solex, fremstillede de nær 250.000 af de små knallerter.
Hvilke Velo Solex knallert modeller findes der?
Siden år 1946, hvor den første Velo Solex kom på markedet, gennemgik knallerten gennem årene en del forandringer. Nogle af modellerne havde rulletræk på forhjulet og andre havde krankmontering og træk på baghjulet.
Fra 1946 til 1997 produceres følgende modeller:
1953: Model 330
1955: Model 660
1957: Model 1010
1958: Model 1400
1959: Model 1700
1961: Model S2200
1964: Model S3300
1966: Model S3800
1968: Model Micron
1971: Model 5000
1973: Pli-Solex
2005: Black'n Roll S4800