Puch

(1446 produkter)

 

Puch er uden tvivl blandt et de mest kendte og udbredte knallertmærker her i Danmark. Specielt er den ikoniske Puch Maxi kendt blandt de fleste danskere, og er oftest den knallert som nævnes i forbindelse med samtaler omkring „knallert epoken“ i 1970'erne. 

Her i vores sortiment har vi udvalgt en lang række reservedele til dig, som kører på en Puch knallert – uanset hvilken model du kører på. Vi forsøger altid at have et fyldetsgørende udvalg af de mest nødvendige reservedele. 

 

HISTORIEN OM PUCH

Puch blev grundlagt i år 1891 i Graz i Østrig af industrialisten Johann Puch. Virksomheden har gennem tiden produceret bl.a. cykler, knallerter, motorcykler og biler. I 1928 blev Puch slået sammen med Daimler i Østrig, hvorefter industrikoncernen Steyr-Daimler-Puch senere hen blev dannet i år 1934. 

Efter 2. verdenskrig blev Puchs totaktsmotorcykler og knallerter meget udbredte. Men i takt med den voksende japanske konkurrence, svandt Puch dog med tiden ind og blev i stedet til en nicheproduktion. I 1987 blev Puch senere solgt til det italienske firma Piaggio, som er kendt for deres Vespa scootere. 

 

DA PUCH KOM TIL DANMARK

Omkring år 1952 begyndte Steyr-Daimler-Puch at udvikle på knallerter, hvilket ledte til, at de i 1954 kunne sende deres første knallert på gaden, nemlig Puch MS 50. Den kom senere til Danmark i år 1956. 

I år 1966 var Danmark øverst på listen over de største importører af Puch knallerter i verdenen set ift. befolkningstallet. Det siges, at der blev solgt over 250.000 Puch knallerter i Danmark. En stor del af disse var bl.a. modellen Puch Maxi, som i 1969 kom til Danmark med pedaler (Puch Maxi P) og som nogle år senere blev lanceret med kickstarter (Puch Maxi K). 

Udover Puch Maxi'en, så er Puch også kendt for mange andre modeller, bl.a. Puch Monza og Puch VZ50 og MS50. Puch står også bag modellerne Cobra og Daytona, som hører til de lidt større knallert modeller. 

Op gennem 1970'erne var knallerten en stor del af ungdomskulturen i Danmark, og et ønske der stod højt på mange unge menneskers ønskeliste. Knallerten gav de unge mennesker en frihedsfølelse og gjorde det muligt at komme langt omkring. 

I 1979 blev den danske lovgivning ændret og knallertepoken ophørte brat. Loven lød på, at knallerter der vejede mere end 60 kilogram og havde mere end 2 gear, blev forbudt. Fra den dag lovgivningen trådte i kraft, stoppede al import og salg af knallerter, som ikke overholdte disse regler. 

 

JOHANN PUCH MUSEUM

Selvom knallertperioden i 1970'erne aldrig kan genskabes, er der heldigvis mange der stadig mindes tiden med glæde og forsøger at holde liv i nostalgi nichen. Eksempelvis er det i dag muligt at besøge et Puch museum i Graz, ved navn Johann Puch Museum. Her er udstillet både cykler, knallerter og biler, som blev produceret af Puch. Et museum der helt sikkert er et besøg værd for både motor- og knallertentusiaster.