Velkommen

Her kan du finde artikler og guides til alt indenfor knallertverdenen.

til Mopedspeeds blog
Slider

Værd at vide om en cylinder

25. apr. 2019 14.30.01 CEST

Cylinderen i en 2-takt knallertmotor er ”hjertet” af selve maskinen. Det er her energien, som driver knallerten frem, skabes. Stemplet bevæger sig op og komprimerer den blanding af...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et topstykke

16. maj 2019 14.03.00 CEST

Et højkomprimeret topstykke adskiller sig fra et lovligt topstykke ved at have et mindre forbrændingskammer. Lovligt vil i denne forstand sige et 1HK topstykke, som har et kompressionsforhold på...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et stempel

25. apr. 2019 13.04.48 CEST

Stempler findes i næsten lige så mange former og udgaver, som der findes knallertmotorer. Stemplet er naturligvis tilpasset den enkelte cylinder og topstykke for at udføre sin...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et luftfilter

25. apr. 2019 12.44.46 CEST

Luftfilterets opgave på en knallertmotor er, at sørge for, at den luft der kommer ind i karburatoren er renset for støv, snavs og andre urenheder. Luftfiltre findes i mange forskellige...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om karburator & indsugning

25. apr. 2019 12.46.00 CEST

Karburatoren er en af de væsentligste komponenter i en knallertmotor, for at den i det hele taget kan starte og køre. Karburatorens funktion er, at blande benzin og luft i et helt bestemt...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Værd at vide Af Mopedspeed

Der er naturligvis temmelig mange forskellige faktorer, som kan gøre, at din knallert ikke vil starte. Derudover er der også forskel på fejlfindingen, f.eks. om der er tale om en fejl, som pludselig...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Fejlfinding Af Mopedspeed

Nu står du så i en situation, hvor din knallert begynder at springe pærerne hele tiden. Problemet kan opdeles i 2 hovedpunkter, men kan naturligvis også være en kombination af begge...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Fejlfinding Af Mopedspeed

Tændrøret er en sladrehank

14. jul. 2019 09.22.04 CEST

Når din 2 takt knallertmotor kører, sker der en forbrænding af den benzin og luft, som trækkes ind gennem karburatoren i cylinderens forbrænd-
ingskammer. Denne forbrænding... 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Fejlfinding Af Mopedspeed

Blanding af benzin og totaktsolie

30. jun. 2019 07.00.10 CEST

Langt de fleste af de klassiske knallerter, som kører med en 2 takt motor, anvender benzin hvori der skal blandes en speciel totaktsolie. Nogle få mærker og modeller har en separat...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Vedligeholdelse Af Mopedspeed

Vi vil her ikke beskæftige os med decideret tuning af motorer, da dette jo som bekendt ikke er lovligt i Danmark. Men der er meget du selv kan gøre, for at holde din motor i...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Trimning af motor Af Mopedspeed

Alle totaktsmotorer har jo som bekendt en vis procent olie i benzinen, for at kunne smøre stempel, cylinder, krumtap osv. Denne olieandel bliver forbrændt sammen med benzinen, når...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i Vedligeholdelse Af Mopedspeed