Slider

Værd at vide om en cylinder

25. apr. 2019 14.30.01 CEST

Cylinderen i en 2-takt knallertmotor er ”hjertet” af selve maskinen. Det er her energien, som driver knallerten frem, skabes. Stemplet bevæger sig op og komprimerer den blanding af...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et topstykke

16. maj 2019 14.03.00 CEST

Et højkomprimeret topstykke adskiller sig fra et lovligt topstykke ved at have et mindre forbrændingskammer. Lovligt vil i denne forstand sige et 1HK topstykke, som har et kompressionsforhold på...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et stempel

25. apr. 2019 13.04.48 CEST

Stempler findes i næsten lige så mange former og udgaver, som der findes knallertmotorer. Stemplet er naturligvis tilpasset den enkelte cylinder og topstykke for at udføre sin...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om et luftfilter

25. apr. 2019 12.44.46 CEST

Luftfilterets opgave på en knallertmotor er, at sørge for, at den luft der kommer ind i karburatoren er renset for støv, snavs og andre urenheder. Luftfiltre findes i mange forskellige...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om karburator & indsugning

25. apr. 2019 12.46.00 CEST

Karburatoren er en af de væsentligste komponenter i en knallertmotor, for at den i det hele taget kan starte og køre. Karburatorens funktion er, at blande benzin og luft i et helt bestemt...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Igennem de senere år, har jeg været rimelig aktiv på bl.a. Puchklub.dk og renoveret, repareret, fejlsøgt og tunet en hel del forskellige Puch og andre veteranknallert modeller. Både for...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Niels Vangsøe

Der er naturligvis temmelig mange forskellige faktorer, som kan gøre, at din knallert ikke vil starte. Derudover er der også forskel på fejlfindingen, f.eks. om der er tale om en fejl, som pludselig...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Fejlfinding Af Mopedspeed

Værd at vide om dæk & slanger

29. maj 2019 13.02.20 CEST

Vi, som kører klassiske knallerter, har jo vidt forskellige behov og ønsker, når det kommer til dæk og slanger. Nogle ønsker at maskinen skal stå så tæt på det originale som overhovedet...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Værd at vide om karburator dyser

1. nov. 2019 13.07.50 CET

Vi lægger naturligvis vægt på, at have dyser til dels de forskellige klassiske knallerters standard karburatorer og dels til de forskellige karburatorer – originale som reproduktioner – som vi...

 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

Nu står du så i en situation, hvor din knallert begynder at springe pærerne hele tiden. Problemet kan opdeles i 2 hovedpunkter, men kan naturligvis også være en kombination af begge...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Fejlfinding Af Mopedspeed

Tændrøret er en sladrehank

14. jul. 2019 09.22.04 CEST

Når din 2 takt knallertmotor kører, sker der en forbrænding af den benzin og luft, som trækkes ind gennem karburatoren i cylinderens forbrænd-
ingskammer. Denne forbrænding... 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Fejlfinding Af Mopedspeed

Blanding af benzin og totaktsolie

30. jun. 2019 07.00.10 CEST

Langt de fleste af de klassiske knallerter, som kører med en 2 takt motor, anvender benzin hvori der skal blandes en speciel totaktsolie. Nogle få mærker og modeller har en separat...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Vedligeholdelse Af Mopedspeed

Hjullejer

29. jan. 2020 10.55.54 CET

Er du i tvivl om, hvilke hjullejer der er monteret på netop din knallert model? Så har vi her samlet en oversigt, som hjælper dig på vej. 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Skema og tabeller Af Mopedspeed

Leje størrelser

29. jan. 2020 12.43.35 CET

Her finder du en oversigt over størrelsen på de forskellige typer af lejer. 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Skema og tabeller Af Mopedspeed

Forårsklargøring af knallert

10. mar. 2020 11.44.36 CET

Minusgrader og glatte veje lakker efterhånden mod enden, til fordel for en årstid, som byder på lunere vejr og blomstrende natur. Det betyder, at knallerten, som for manges...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Vedligeholdelse Af Mopedspeed

Sports tændspolen

1. apr. 2020 10.04.48 CEST

Læs her, hvad der gør, at den gule sports tændspole adskiller sig fra andre tændspoler på markedet... 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Produkter Af Mopedspeed

Guide til køb af styrthjelm

13. maj 2020 10.59.34 CEST

Vi har samlet et indlæg med alle gældende lovkrav til brug af styrthjelm, samt en guide til, hvordan du finder den helt rigtige. 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Værd at vide Af Mopedspeed

5 danske knallert seværdigheder

9. jul. 2020 15.37.15 CEST

Skal du, ligesom de fleste andre danskere, holde sommerferie indenfor Danmarks grænser i år, så har vi her samlet en par seværdigheder, som dem, der er bidt af en gal knallert, helt sikkert vil synes om...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Seværdigheder Af Mopedspeed

Vi vil her ikke beskæftige os med decideret tuning af motorer, da dette jo som bekendt ikke er lovligt i Danmark. Men der er meget du selv kan gøre, for at holde din motor i...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Trimning af motor Af Mopedspeed

Sådan afsoder du din knallert

8. sep. 2019 06.20.08 CEST

Alle totaktsmotorer har jo som bekendt en vis procent olie i benzinen, for at kunne smøre stempel, cylinder, krumtap osv. Denne olieandel bliver forbrændt sammen med benzinen, når...

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Vedligeholdelse Af Mopedspeed

Motorlejer

29. jan. 2020 13.08.04 CET

Er du i tvivl om, hvilke motor- og gearlejer der er monteret på netop din knallert model? Så har vi her samlet en oversigt, som hjælper dig på vej. 

Læs mere
0 Kommentarer | Oprettet i ▶ Skema og tabeller Af Mopedspeed