Der er naturligvis temmelig mange forskellige faktorer, som kan gøre, at din knallert ikke vil starte. Derudover er der også forskel på fejlfindingen, f.eks. om der er tale om en fejl, som pludselig er opstået, eller det er fordi din knallert har stået længe, uden at være startet.

Vi giver dig her lige et par gode råd, såfremt det drejer sig om en knallert som ellers har startet og kørt normalt – altså en pludselig opstået fejl.

 

Punkt 1: Er der benzin i tanken?

Er der benzin i tanken? Ja, det lyder måske naivt, men vi har faktisk oplevet mange kunder med knallerter, som ikke vil starte, der i forvirringen ganske enkelt har glemt at tjekke, om maskinen er løbet tør for benzin.

Vær’ opmærksom på, at hvis du kører på din knallert om vinteren, så SKALder hældes karburatorsprit i tanken. Det vand, som altid er i benzinen, begynder at fryse til is ved ca. 4 grader C, og kan altså stoppe en karburator. Hvis det er tilfældet, må du have din knallert ind i varmen – alternativt lægge et par poser eller andet med varmt vand omkring karburatoren, så isen kan smelte. Husk, at du aldrig må bruge åben ild i forbindelse med benzin.

Kan du sætte flueben ved, at der er frisk benzin i tanken og det ikke er frostvejr, så følg med videre til punkt 2.

 

Punkt 2: Er dit tændrør vådt eller tørt?

Nu skruer vi lige tændrøret ud af topstykket og kigger på det. Alt andet lige er det sådan, at et vådt tændrør betyder, at fejlen ligger i benzintilførslen, og et tørt tændrør betyder, at fejlen ligger i tændingssystemet.

Er tændrøret vådt, så springer du nu ned til punkt 4. Er tændrøret tørt, så fortsætter du her med punkt 3.

Men, først lige en indskudt bemærkning. Hvis du har forsøgt at starte knallerten med chokeren fuldt aktiveret, eller du har tippet den nogle gange, uden at den starter, og du efterfølgende konstaterer, at tændrøret er vådt, kan du have ”druknet” din motor. Altså, den har fået så meget benzin ind i cylinderen, at den simpelthen er druknet i det. Hvis det er tilfældet, lukker du for benzinhanen, skruer tændrøret ud og træder på kickstarteren en 8-10 gange, samtidig med at du giver fuld gas på gashåndtaget (max luft ind i cylinderen). Lad herefter knallerten stå og dampe af i 10-15 min.
Prøv nu at sætte tændrøret i igen, åbn benzinhanen – lad være med at give den choker eller tippe den – og prøv så igen. Vær’ opmærksom på, at tændrør ikke kan lide at blive druknet i benzin. De kan rent faktisk ”dø” af det. Spørg os ikke hvordan, det ved vi ikke, men mange års erfaring har bare vist os, at det kan ske. Hvis det er tilfældet, så prøv med et helt nyt tændrør i denne situation.

 

Punkt 3: Kommer der benzin ned i karburatoren?

Vi forudsætter, at der er benzin i tanken og ingen is i karburatoren, men kommer benzinen mon også ned til karburatoren, som den skal?

Hvis du har monteret et benzinfilter, kan du prøve at afmontere dette og så tilsluttet benzinslangen fra tanken, direkte til karburatoren. Tjek lige at der kommer benzin ud af slangen, inden du sætter den til karburatoren. Det skal løbe – ikke bare dryppe.

Hvis der ikke kommer benzin ud af slangen til karburatoren, er din tankhane stoppet. En ganske almindelig fejl. Afmontér tankhanen og få den renset. Der sidder ofte et lille filter af messing eller kunststof i forbindelse med tankhanen – dette skal naturligvis også være rent.

Visse knallerter, som f.eks. Suzuki FZ50 og mange scootere, har en tankhane hvor åbne/lukke funktionen er styret af vacum fra motorens indsugning. Er det tilfældet, skal du tjekke dels om slangen er hel og i orden, og dels om der føles vacum i slangen, når du holder for den, og træder på kickstarteren. Hvis du tager benzinslangen af hanen og suger i vacum-slangen, i den ende som sidder i indsugningen, skal hanen åbne og benzin løbe ud. Hvis den ikke åbner, så skal der en ny benzinhane til.

 

Punkt 4: Er der gnist i tændrøret?

Hvis der kommer benzin ned til karburatoren, kan du nu prøve at tjekke om der er gnist i tændrøret, inden du begynder at skille karburatoren ad, og rense denne.

Skru tændrøret ud af topstykket, pres det ind i tændrørshætten og læg tændrøret på topstykket, motorblokken, eller et andet sted hvor du er sikker på, at selve tændrøret (den metal sekskant man skruer tændrøret af med), får stel. Træd nu på kickstarter eller pedal og se, om der kommer en gnist.

 

Punkt 5: Er din karburator stoppet?

Hvis der kommer en gnist og tændrøret i øvrigt ser tørt og fint ud – skal du have karburatoren af og have den renset, for så er den med stor sandsynlighed stoppet et eller andet sted.

Skil den helt ad og læg de enkelte dele i benzin. Rens delene med en lille børste (IKKE af metal) – en gammel tandbørste er perfekt til formålet. Har du lufttryk, så blæs de enkelte dele rene.

 

Punkt 6: Er din tændrørshætte defekt?

Hvis der ikke kommer en gnist, prøver du først med et andet tændrør. Er der heller ingen gnist her, prøver du at afmontere tændrørshætten. Denne er som oftest skruet på tændrørskablet – så du skruer den af ved at dreje den modsat uret og holde fast i tændrørskablet. Nu holder du tændrørskablet så enden af kablet, hvor du lige har skruet tændrørshætten af, er ca. 1 mm fra stel på knallerten (Topstykke, cylinder, motorblok el.lign.), og træder på kickstarteren. Hvis der nu kommer en gnist, er din tændrørshætte defekt og skal skiftes.

 

Punkt 7: Har din stopknap eller tændingsnøgle en fejl?

Hvis der stadig ikke kommer en gnist, kan du lige checke at det ikke er din stopknap eller tændingsnøgle som har en fejl. Find ledningen til stopknap eller tændingsnøgle som giver stel ned til tændingen når den aktiveres. Meget ofte er dette en sort ledning. Afmontér denne ledning i samlingen som kommer nede fra tændingen. Kronmuffe eller samlemuffe – og prøv igen.

 

Punkt 8: Er der fejl i tændingen?

Hvis der stadig ikke kommer en gnist, må du ned i tændingen og finde fejlen. Det kommer for vidt her at gennemgå fejlfinding og reparation af tændingsanlæg.

 

Karburatoren er renset, der er gnist – men knallerten vil stadig ikke starte…

Hvis du nu har gnist og renset karburator, er det er par ting mere som kan være årsagen til at din knallert pludselig ikke vil starte.

 

Punkt 9: Er din toppakning gået?

Hvis din toppakning springer/går i stykker vil knallerten ikke starte. Knallerten lyder mærkelig når du træder på kickstarteren – ligesom pifte lyde – og du kan kontrollere ved at sætte hånden ned, der hvor topstykket ligger an mod cylinderen, og så træde på kickstarten. Med tændrøret monteret, vil du nu ofte kunne mærke et lufttryk som skyldes en defekt toppakning. Er toppakningen gået, vil der heller ikke være den normale kompression på cylinderen – se punkt 11.

 

Punkt 10: Er din udstødning stoppet?

Tilsodning af udstødning og udstødningsport i cylinderen, er noget som sker gradvist over tid. Så hvis du også har oplevet at din knallert trækker dårligere og dårligere og nu lige pludselig ikke vil starte, KAN det være en tilstoppet udstødning eller udstødningsport. Se vores indlæg omkring afsodning af udstødning- og udstødningsport.

 

Punkt 11: Er én eller flere af dine stempelringe knækket?

Du kan have én eller flere stempelringe som er knækkede. En nem måde at checke dette på er ved at trykke kickstarter eller pedal med hænderne – med tændrøret monteret. Du skal tydeligt kunne mærke en modstand når motoren tørner rundt. Prøv så at skrue tændrøret ud – nu er der ingen modstand – skru det i igen – nu skal der være modstand. Hvis ikke kan det være én eller flere stempelringe som er knækkede og/eller en slidt cylinder og/eller defekt toppakning – se punkt 9.

 

Det her var, hvad vi lige kunne komme på af ting, som du selv kan kontrollere, hvis din knallert lige pludselig ikke vil starte.