Størstedelen af de klassiske knallerter, som kører med en 2-takts motor, anvender benzin, hvor der skal blandes en speciel totaktsolie i.
Nogle få knallertmærker og -modeller har en separat tank til totaktsolien, og et dertilhørende smøresystem. Dem beskæftiger vi os ikke med lige her, idet det er benzinen iblandet totaktsolien, som vi koncentrerer os om.
Hvorfor er den korrekte mængde totaktsolie så vigtig?
Lad os først slå fast, at det er livsfarligt og totalt ødelæggende for en totaktsmotor, at blive startet op og køre på benzin, uden der er blandet den korrekt mængde af totaktsolie i. Totakstolien har den egenskab, at den smører og køler alle de bevægelige dele i knallertens krumtaphus og cylinder. Altså krumtaplejer, plejlstangs lejer, krydspind og ikke mindst stempel og stempelringe. Uden olien vil motoren meget hurtigt sætte sig med et totalt motorhavari som mulig følge.
Tilbage i 60’erne og 70’erne, hvor vi andre kørte knallert til hverdag, var det anbefalet at man blandede 4% totaktsolie i benzinen. Dengang var de almindeligt tilgængelige totaktsolier rene mineralske olier, med nogle noget anderledes egenskaber end de hel- og delsyntetiske 2-taktsolier, vi kan købe i dag, hvor en olieprocent på 2 som regel er tilstrækkelig.
Olieandelen vil altid være et kompromis – forstået på den måde, at jo mere olie du hælder i benzinen, jo bedre smøring får du (til en vis grænse naturligvis), og jo mindre olie du hælder i, jo mindre aflejringer af sod vil du få i dit forbrændingskammer, stempeltop og udstødning.
Og endeligt har det økonomiske aspekt jo også noget at sige, afhængig af, om du skal bruge 2 eller 4% olie i din benzin, hver gang du tanker. Så før du lægger dig fast på en given olieprocent til lige præcis din maskine, er der forskellige overvejelser du skal gøre dig.
LÆS OGSÅ: Sådan afsoder du din knallert
Vælg den rigtige totaktsolie til din knallerts motor
En standard/lovlig motor
Er din knallert helt standard og lovlig, kan du roligt køre med en ”old school” ren mineralsk totaktsolie, hvis du gerne vil det. Disse findes i mange forskellige mærker og kvaliteter. Men her skal du så være opmærksom på, hvilken olie andelsprocent, din knallert kræver. Som nævnt ofte 4 procent.
Vi anbefaler 2-takt olie Sport SX.
En let til medium trimmet motor
Kører du på en knallert med en let til medium trimmet motor, vil vi på det varmeste anbefale dig, at du bruger en hel- eller delsyntetisk totaktolie af den bedste kvalitet. Der skal ikke meget trimning til, før din originale standard knallertmotor, som oprindeligt var født med 1 HK, yder 3 - 4 HK eller mere. Altså en effektforøgelse på 3-400% Dette stiller naturligvis større krav til din totaktsolie i relation til smøring og ikke mindst køling af motorkomponenterne.
Vi anbefaler enten Formax Super 2-takt olie, som er fuldsyntetisk – eller ProScoot TTX, hvis du i stedet foretrækker at køre med en delsyntetisk totaktsolie.
En medium til hårdt trimmet motor
Har du en knallert med en medium til hårdt trimmet motor, er der efter vores mening kun én vej at gå. Det er, at vælge den bedste, fuldsyntetiske totaktsolie, som du kan købe for penge. Vær opmærksom på, at snakker vi virkeligt hårdtpumpede motorer, er det ofte en god idé lige at øge mængden af totaktsolie til 3 eller måske 4 procent. Mange af de kendte mærker indenfor racing cylinderkit anbefaler også, at man kører 3 eller 4 procent. I helt specielle tilfælde, endda mere.
Vi kan på det varmeste anbefale den fuldsyntetiske 2-takt SR2000 Racing, som efter vores mening, er noget af det bedste der findes på markedet.
Oktantal – 95, 100 eller 110?
Nu hvor vi er ved benzin og olieblanding, vil vi da lige indskyde, at kører du en medium til hårdt trimmet motor, har benzinens oktantal også noget at sige. Vi bevæger os jo ofte op i et kompressionsforhold som hedder 13:1 eller højere, og med så højt et kompressionsforhold, begynder benzinens oktantal at have betydning. Jo højere et oktantal, jo mere kan blandingen af benzin og luft tåle at blive komprimeret, uden af blandingen selvantænder og giver tændingsbanken.
Men uanset hvilket totaktsolie mærke eller fabrikat du vælger, skal du altid være omhyggelig med at læse, hvad der står på dunken og/eller læse mere om den på fabrikantens hjemmeside.
Endelig har benzinens oktantal også noget at sige. En standard til let trimmet motor, kan uden problemer køre med den almindelige oktan 95. Kører du en medium til hårdt trimmet motor, så hedder den Shell eller OK oktan 100. Snakker vi ren race motor, kan en decideret race benzin med et oktantal på 110 eller mere, også være en god idé.
Husk altid at benzin, som er mere end 6 måneder gammel, bør skiftes med en tilsvarende frisk.
Blandingsforholdet mellem benzin og olie?
Det er ganske simpelt – man hælder den korrekt opmålte oliemængde i dunken eller tanken med benzin, og ryster det godt sammen.
Da de fleste ejere af klassiske knallerter selv blander deres benzin til maskinerne, er det en rigtig god idé at investere i et målebæger, så du kommer så tæt på den korrekte mængde olie, som muligt.
Herunder ser du et skema, som viser hvor meget totaktsolie der skal i benzinen, ved forskellige benzinmængder og olieprocenter.
2% totaktsolie | 3% totaktsolie | 4% totaktsolie | |
1 L | 0,02L – 0,2dl – 2cl | 0,03L – 0,3dl – 3cl | 0,04L – 0,4dl – 4cl |
2 L | 0,04L – 0,4dl – 4cl | 0,06L – 0,6dl – 6cl | 0,08L – 0,8dl – 8cl |
5 L | 0,1L – 1dl – 10cl | 0,15L – 1,5dl – 15cl | 0,2L – 2dl – 20cl |
10 L | 0,2L – 2dl – 20cl | 0,3L – 3dl – 30cl | 0,4L – 4dl – 40cl |
15 L | 0,3L – 3dl – 30cl | 0,45L – 4,5dl – 45cl | 0,6L – 6dl – 60cl |
L = liter - dl = deciliter - cl = centiliter
1 liter = 10 deciliter = 100 centiliter
Når der skal tankes på turen
Mange knallertentusiaster tager år efter år på knallert-tur i løbet af forårs- og sommermånederne. Fælles for disse knallertture, er, at de oftes strækker sig over en del flere kilometer, end den gængse knallertkører normalvis får kørt. Dette betyder naturligvis også, at maskinen sluger en del mere benzin end den plejer. Får du brug for at tanke undervejs, kan du med fordel investere i blandingsolien 2 takt TTX. Flasken indeholder kun 50ml og er derfor nem og bekvem at have i lommen på turen.