Det er vigtigt, at du tilkører din nye cylinder, så du undgår, at den sætter sig og forårsager skade på din motor. Det gælder uanset, om der er tale om en traditionel støbejernscylinder eller en aluminiumscylinder med nikasil, hård krom eller en anden form for slid-belægning i cylinderboringen.
Tilkøring af cylinder har altid været et meget omtalt emne, som folk har haft vidt forskellige holdninger til. Hos Mopedspeed har vi over 40 års erfaring med knallertmotorer og vi vil derfor gerne dele vores erfaringer og anbefalinger omkring tilkøringen af en ny cylinder. Der findes med garanti mange andre meninger omkring emnet, men vi kan, ud fra vores egne efaringer, konstatere, at de metoder vi anbefaler ganske enkelt virker.
Før tilkøring af din nye cylinder
Når du modtager din nye cylinder er det vigtigt, at du lige tjekker op på et par ting først. Det gælder uanset om det er en støbejernscylinder til kr. 399, eller en aluminiumscylinder fra Malossi, som har kostet flere tusinde kroner.
Tjek omhyggeligt cylinderens indsugningsport, udstødningsport samt skylle- og eventuelle boostkanaler for støbegrater og andre urenheder. Uanset hvilken cylinderfabrikant vi har med at gøre, så KAN der altså smutte en grat eller en lille støbefejl i produktions- eller kvalitetskontrollen. Alle åbninger skal være fri for grater, flige og andet, som dels kan påvirke flowet i cylinderen og dels stemplets bevægelse i cylinderen.
Brug en dremel/hurtigsliber, en lille fil eller lignende, hvis du spotter noget, som skal slibes væk. Prøv altid at holde en vinkel på 45 grader på den kant du sliber til. Når cylinderen er ren og fri for alle støbefejl og grater, gør du den godt ren i benzin eller anden rensevæske, og prøver så at sætte stemplet i.
Et billede af en cylinderboring med to boost-kanaler
Montering af stempel
Stemplet har som regel en pil, som i det fleste tilfælde, skal vende mod udstødningen. Har stemplet et eller flere huller for boost-kanaler, skal disse vendes mod boost-kanalerne i cylinderen, på indsugningssiden. Er du i tvivl, så spørg der hvor du har købt cylinderen.
Stemplet skal kunne køre frit op og ned i hele cylinderens boring. Vi taler om en tolerance på normalt mellem 4 og 6/100 mm, så det er tight – men stemplet skal køre frit op og ned.
Smør stemplet godt ind i totaktsolie, inden du monteret det i cylinderen. Vær opmærksom på, at stempelringen(e) er korrekt monteret. Og vær især opmærksom på, at du får de to låseringe til krydspinden monteret korrekt. Ryger én af dem af, når motoren er i gang, er både cylinder og stempel ødelagt. Smør også lige rulleleje eller bøsning ved krydspind med lidt olie.
Montering af topstykke
Spænd topstykket med fabrikkens anbefalede moment over kryds. Dette er meget vigtigt! En for lille tilspænding kan resultere i, at din toppakning står hurtigt af. En for stram tilspænding, kan resultere i, at du risikerer at topstykket bliver skævt og at cylinderen også trækkes skæv, så du får punktslitage på stemplet, ud for pindboltene.
Læs evt. vores indlæg "Værd at vide om et topstykke", hvis du er i tvivl eller ikke kender det korrekte tilspændingsmoment.
Totaktsolie og hoveddyse
Vi anbefaler, uanset cylindertype, at du kører med 2% ekstra totaktsolie i benzinen under tilkøringen. Er din cylinder smurt af en indbygget oliepumpe, som får totaktsolie fra en separat olietank, blander du de to ekstra procent i benzinen.
Vær så sikker, som du kan være, på at din hoveddyse er tilstrækkeligt stor. Er du i tvivl, så montér en hoveddyse, som er 4-6 numre større, end du regner med, at du vil køre med, når cylinderen er kørt til.
Foruden de ting vi har nævnt indtil nu, er det naturligvis en forudsætning, for at opnå en helt optimal tilkøring, at resten af din motor – det vil sige; karburator, luftfilter/indsugning, tænding, udstødning, krumtaphus tætninger osv. er 100% i orden.
LÆS OGSÅ: Blanding af benzin og totaktsolie
Tilkøring af støbejerns- og aluminums cylinder
Den første køretur
Nu starter du så din motor. Er din knallert fartvindskølet, skal du IKKE lade den stå og brumme i tomgang i lang tid. Den risikerer at løbe varm. Det skal du i princippet heller ikke med en tvangskølet/blæserkølet. Den skal ud at rulle.
Nu kører du en tur på 8-10 km. Du skal være meget, meget opmærksom på, at hoveddysen ikke er for lille. Altså, hvis motoren ikke vil tage gassen, når den er blevet varm, hvis den skyder i indsugning eller udstødning, begynder at lugte varm, topstykket bliver meget varmt eller lignende, skal du straks stoppe og montere en større hoveddyse. Helst så din motor lige 4 takter ved fuld gas, når du kører.
Du må gerne give fuld gas 3-4 sekunder ad gangen. Slip så gassen og kør 2-3 minutter med ¼ gas. Kør fuld gas igen 3-4 sekunder – og så videre. Det det drejer sig om, er, at få temperaturen til at svinge, så meget som muligt op og ned, for at sikre en helt perfekt tilkøring.
Efter den første køretur
Efter denne første lille tur, lader du motoren køle HELT af, og spænder topstykket efter med det korrekte moment igen. Du tjekker naturligvis også lige at udstødning osv. er tæt.
For støbejernscylindere anbefaler vi, at du nu kører omkring 10 liter benzin med de ekstra 2% totaktsolie i og med den fede karburatorjustering.
For aluminiumscylindere anbefaler vi, at du kører omkring 5 liter benzin. Herefter spænder du igen topstykket efter og tjekker alt andet.
Nu er din cylinder sådan lige kørt lidt til, og du kan få dyset din karburator ind til den optimale indstilling.
Uanset hvilken en cylinder du kører med, vil det altid være hårdt for den at køre med fuld gas i flere kilometer ad gangen. Det afhænger naturligvis meget af trimningsgrad og belastning. Vær altid opmærksom på, at cylinderen ikke bliver for varm og husk, at hvis du kører du ned af en lang bakke, hvor du har sluppet gashåndtaget, er det altid en god idé lige at vippe gashåndtaget til ½ til fuld gas et sekund eller 2 for hver 100-200 meter, så du sikrer at cylinderen får lidt benzin og dermed smøring og køling.