Langt de fleste af de klassiske knallerter, som kører med en 2 takt motor, anvender benzin hvori der skal blandes en speciel totaktsolie.

Nogle få mærker og modeller har en separat tank til totaktsolien, og et dertilhørende smøresystem. Dem beskæftiger vi os ikke med lige her, idet det er benzinen iblandet totaktsolien, som vi koncentrerer os om.

Lad os først slå fast, at det er livsfarligt og totalt ødelæggende for en totaktsmotor, at blive startet op og køre på benzin, uden iblandet korrekt mængde af totaktsolie.

Totakstolien har den egenskab at den smører og køler alle de bevægelige dele i knallertens krumtaphus og cylinder. Altså krumtaplejer, plejlstangs lejer, krydspind og ikke mindst stempel og stempelringe. Uden olien, vil motoren meget hurtigt sætte sig med et totalt motorhavari som mulig følge.

Tilbage i 60’erne og 70’erne, hvor vi andre kørte knallert til hverdag, var det anbefalet at man blandede 4% totaktsolie i benzinen. Dengang var de almindeligt tilgængelige totaktsolier rene mineralske olier, med noget anderledes egenskaber end de hel- og delsyntetiske 2 taktolier, vi kan købe i dag, hvor en olieprocent på 2 som regel er tilstrækkelig.

Olieandelen vil altid være et kompromis – forstået på den måde, at jo mere olie du hælder i benzinen, jo bedre smøring får du (til en vis grænse naturligvis), og jo mindre olie du hælder i, jo mindre aflejringer af sod vil du få i dit forbrændingskammer, stempeltop og udstødning.

Og endeligt har det økonomiske aspekt jo også noget at sige, afhængig af om du skal bruge 2 eller 4% olie i din benzin, hver gang du tanker.

Så før du lægger dig fast på en given olieprocent til lige præcis din maskine, er der forskellige overvejelser du skal gøre dig.

 

  

 

1. Er knallerten helt standard og lovlig, kan du roligt køre med en ”oldschool” ren mineralsk totaktsolie, hvis du gerne vil det. Disse findes i mange forskellige mærker og kvaliteter. Men her skal du så være opmærksom på, hvilken olie andels procent, din knallert kræver. Som nævnt ofte 4%
 
Mopedspeed anbefaler denne Eurol totaktolie: https://www.mopedspeed.dk/2-takt-mineralsk-olie-1l-eurol

2. Med en hel- eller delsyntetisk totaktsolie, er det oliefabrikantens anvisninger på dunken, som du skal følge. Det kan svinge lidt, men ligger typisk på 2%

Mopedspeed anbefaler denne Eurol totaktsolie: https://www.mopedspeed.dk/2-takt-olie-synthetic-1l-eurol

3. Kører du en let til medium trimmet motor, vil vi på det varmeste anbefale dig kun at bruge en hel-eller delsyntetisk totaktolie af bedste kvalitet. Der skal ikke meget trimning til, før din standard og originale knallertmotor, som var født med 1 HK, yder 3-4 HK eller mere. Altså en effektforøgelse på 3-400 % Dette stiller naturligvis større krav til din totaktsolie i relation til smøring og ikke mindst køling af motorkomponenterne.

Mopedspeed anbefaler denne Eurol totaktsolie: https://www.mopedspeed.dk/2-takt-olie-synthetic-1l-eurol

4. Har du en medium til hårdt trimmet motor, er der efter vores mening kun én vej: Nemlig at vælge den bedste, fuldsyntetiske totaktsolie, du kan købe for penge. Vær opmærksom på, at snakker vi virkeligt hårdtpumpede motorer, er det ofte en god idé lige at øge mængden af totaktsolie til 3 eller måske 4% Mange af de kendte mærkevarer indenfor Racing cylinderkit anbefaler da også at man kører 3 eller 4% I helt specielle tilfælde, endda mere.

Mopedspeed kan på det varmeste anbefale denne fuldsyntetiske Racing totakt olie, som efter vores mening er noget af det bedste som findes på markedet: https://www.mopedspeed.dk/2-takt-sr2000-racing-eurol-1l

5. Og nu vi er ved benzin og olieblanding, vil jeg da lige indskyde, at kører du en medium til hårdt trimmet motor, har benzinens oktantal også noget at sige. Vi bevæger os jo ofte op i et kompressionsforhold som hedder 13:1 eller højere, og med så højt et kompressionsforhold begynder benzinens oktantal at have betydning. Jo højere et oktantal, jo mere kan blandingen af benzin og luft tåle at blive komprimeret, uden af blandingen selv-antænder og giver tændingsbanken.

6. Men uanset hvilket totaktsolie mærke eller fabrikat du vælger, skal du altid være omhyggelig med at læse, hvad der står på dunken og/eller læse mere om den på fabrikantens hjemmeside.

7. Endelig har benzinens oktantal også noget at sige.

En standard til let trimmet motor, kan uden problemer køre med den almindelige oktan 95.  Kører du en medium til hårdt trimmet motor, så hedder den Shell eller Ok oktan 100. Snakker vi ren race motor, kan en decideret race benzin med et oktantal på 110 eller mere, også være en god idé.

Og husk altid at benzin, som er mere end 6 måneder gammel, bør skiftes med en tilsvarende frisk.

 

… Og hvordan blander man så benzin og olie?

Det er ganske simpelt – man hælder den korrekt opmålte oliemængde i dunken eller tanken med benzin, og ryster det godt sammen.

Da de fleste ejere af klassiske knallerter selv blander deres benzin til maskinerne, er det en rigtig god idé at investere i et målebæger, så du kommer så tæt på den korrekte mængde olie som muligt.

Herunder lige et skema, som viser hvor meget totaktsolie der skal i benzinen, ved forskellige benzinmængder og olieprocenter:

 

                                                                            Totakt olie i %

Benzin mængde liter

2

3

4

1

0,02L – 0,2dl – 2cl

0,03L – 0,3dl – 3cl

0,04L – 0,4dl – 4cl

2

0,04L – 0,4dl – 4cl

0,06L – 0,6dl – 6cl

0,08L – 0,8dl – 8cl

5

0,1L – 1dl – 10cl

0,15L – 1,5dl – 15cl

0,2L – 2dl – 20cl

10

0,2L – 2dl – 20cl

0,3L – 3dl – 30cl

0,4L – 4dl – 40cl

15

0,3L – 3dl – 30cl

0,45L – 4,5dl – 45cl

0,6L – 6dl – 60cl

 

L = liter  -  dl = deciliter  -  cl = centiliter

1 liter = 10 deciliter = 100 centiliter