Puch Maxi P & K & P1

Varer 1-36 af 1363

Side
pr. side

Puch Maxi P & K

Navnet ”Puch Maxi” lyder bekendt i de flestes ører. Og det er der god grund til. For Maxien indtager nemlig førstepladsen, som den mest populære og mest solgte knallert i hele Danmark. 

Den første Puch Maxi kom til Danmark i år 1969, som en model med pedaler – bedre kendt som Puch Maxi P. Den første årgang havde aluminiums fælringe og starterventil i topstykket. Nogle år senere – mere præcist i år 1974, blev kickstarter modellen, Puch Maxi K, for første gang lanceret. Begge de to modeller er kendetegnet ved at være pålidelige og slidstærke knallerter, som dengang kunne erhverves til en rimelig sum penge. De blev typegodkendte under mærkningen TUM-156.

Som årene skred frem blev der fremstillet nye Puch Maxi udgaver. En fællesnævner for dem alle var, at grundprincippet bag knallertens opbygning stadig var det samme, som den første grundmodel i år 1969, men alligevel adskilte de sig fra hinanden ved at have konstruktionsændringer og hver deres individuelle kendetegn.

I år 1991 blev modellerne Puch PL1 og Puch PL2 lanceret, som en afløser for den højtelskede Puch Maxi. Dette skete efter, at Puch i år 1987 blev solgt til det italienske firma Piaggio, som også står bag knallertmodellerne Vespa Ciao, Vespa Bravo osv.

Foruden at være danskernes foretrukne knallert, var du med en Puch Maxi sikret enkel, hurtig og problemfri transport og et vælg af indstillinger, detaljer og ekstra-udstyr, som gjorde det muligt at skabe din helt egen drømme-knallert. Ved bestilling af en spritnyt Maxi kunne du, som ekstraudstyr, både tilvælge speedometer, sidetasker, sidespejl, benskjold, sidestøtteben og trådkurv. Du kunne med andre ord sætte dit eget personlige præg på din Puch Maxi. Dette var blandt en af grundene til den store interesse omkring knallerten – som der til stadighed er stor interesse omkring her 50 år senere.

 

Data på Puch Maxi P & K

Når man taler om Puch Maxi P & K, skelner vi oftest mellem ”gammel model” og ”ny model”. Den gamle model dækker over Puch Maxi modellerne frem til år 1979, som er udstyret med en rund 12mm karburator og har den gamle type styr med styrstamme. Hvorimod begrebet om den nye model betegner modellerne fra år 1980 til 1991, som kører med en firkantet 12mm karburator og den nye type styr med styrholder.

Ser vi bort fra betegnelserne om den såkaldte ”nye” og ”gamle” model, finder vi naturligvis også en masse ligheder mellem de to udgaver. De er nemlig begge udstyret med den famøse Puch Maxi E-50 Motor, som er kendt for at være grundstenen for Puch Maxi’ens solide maskineri. Puch Maxi P og K holdes ydermere i gang af en luftkølet encylindret to-taktsmotor, med en 38mm cylinder – hvad der nøjagtigt svarer til 48,8 kubikcentimeter, men som vi i daglig tale vil kalde for 50cc.

Springer vi til knallertens transmission, finder vi en 1-trins gearkasse med centrifugal kobling i oliebad. Det betyder, at du ikke skal tænke over at skifte gear, men kun dreje på gashåndtaget og mærke hvordan den trækker. Knallerterne er fra fabrikken udstyret med en 6V/17W Bosch tænding med svinghjulsmagnet. Denne type tænding kræver, som bekendt, lidt mere arbejde end de moderne elektroniske tændinger gør. Platiner og tændingstidspunkt skal være indstillet korrekt, ellers kan du opleve, at din knallert ikke gnister ordentligt eller trækker optimalt. Den optimale platinafstand fra fabrikken skal indstilles til 0,35 – 0,45mm og tændingstidspunktet skal ligge på 1,0mm før top. Graver vi dybere ind i maskinrummet på Puch Maxi sidder der som standard enten monteret et W7AC tændrør fra Bosch. Her skal elektrodeafstanden desuden være mellem 0,4 til 0,5 mm for en optimal opsætning.

På Puch Maxi P & K finder du en benzintank, som kan rumme ca. 3,2 liter benzin – heraf 0,35 i reserve. På trods af den beskedne størrelse, kunne din trofaste følgesvend altså transportere dig intet mindre end 50 km pr. liter – svarende til cirka 150 km. Men med maskinernes alder taget i betragtning, kan du nok ikke helt forvente det samme af din gamle Puch Maxi den dag i dag.

Går vi tilbage til forskellene mellem den ”gamle” (1969-1979) og ”nye” (1980-1991) model er forskellene ikke iøjnefaldende, men lad os alligevel opridse dem for en god ordens skyld. En af de parametre, som folk oftest adskiller to modeller på, er, som førnævnt, hvilken karburator knallerten har monteret. Den gamle model kørte med den runde 12mm karburator, med enten en #54 eller #56 dyse. Og den nye model kørte med 12mm firkantet karburator, hvori der var monteret en #44 eller #46 dyse. Den sidstnævnte karburator, har gennem tiden fået nogle høvl, men fungerer i bund og grund ganske godt, hvis du er villig til at sætte dig ind i tingene. Ser vi nærmere på dæk, kører den gamle model med både for- og baghjul i størrelsen 2.00x17, hvorimod baghjulet på den nye model er et nøk bredere, nemlig 2.25x17. I forhold til gearingen på de to modeller, ses der også en lille forskel. Begge modeller har, fra fabrikken af, monteret et 13 tands fortandhjul, men hvor den gamle model kørte med 45 tænder bagpå, er den nye model blevet opgraderet til et 47 tands bagtandhjul.

Vil du tjekke årgangen på din Puch Maxi P, K eller P1, eller finde ud af, om din knallert er ny eller gammel model, finder du knallertens stelnummer på en fabrikationsplade der et nittet fast på stellet i højre side.  

  

Reservedele til Puch Maxi P & K

Vil du sikre dig, at din trofaste Puch Maxi bliver ved med at køre som en drøm, anbefaler vi, at du servicerer og vedligeholder den regelmæssigt. På trods af, at Maxien er kendt for at være en slidstærk kværn, kræver den trods alt også lidt kærlighed og pleje, så den kan præstere det, som du forventer af den. Hvis du vedligeholder din knallert løbende, vil du oftest fange mulige fejl i opløbet, hvilket kan spare dig fra større og mere omfattende reparationer i den sidste ende. 

Hos Mopedspeed finder du et stort udvalg af reservedele til Puch Maxi P, Puch Maxi K og Puch Maxi P1. Vi har delene til din knallert, hvad enten du har behov for en ny karburator, en ny kæde eller noget helt tredje. Puch Maxi er en af de få knallerter, som der stadig kan skaffes et beskedent sortiment af originale og fabriksnye dele til. Beholdningen bliver naturligvis mindre med årene og indenfor den næste årrække, vil det i givet fald næsten være umuligt at finde ”nye” originale reservedele til den populære knallert. På markedet findes der heldigvis også et stort udvalg af reproducerede dele, så du alligevel kan blive godt kørende. Vi forsøger altid at tilbyde de bedste reservedele på markedet til de bedste priser, så du forhåbentligt kan kredse om din Puch Maxi mange år endnu.

Blandt nogle af vores bedst sælgende reservedele til Puch Maxi kan bl.a. nævnes vores 38mm og 45mm cylinder med 6 skyllekanaler, som både giver din knallert et rigtig godt bundtræk og højere topomdrejninger.