Karburatoren er en af de væsentligste komponenter i en knallertmotor, for at den i det hele taget kan starte og køre.

Karburatorens funktion er, at blande benzin og luft i et helt bestemt forhold, og så sørge for at denne blanding via motorens undertryk, trækkes jævnt ind gennem indsugningen og ind i motoren.

Karburatorer findes i mange forskellige udformninger, fabrikater, materialer og prisklasser. Hos Mopedspeed gør vi meget ud af at teste både kvalitet og funktionalitet på de karburatorer vi sælger til eftermontering.

Svømmer, hoveddyse, gasspjæld, dyserør, luftdyse, karburatorstuds, membran… Ja, listen med udtryk er lang, når vi taler om et emne som karburator og indsugning. Lad os derfor starte med at klarlægge de forskellige deles funktion, og hvordan de er i samspil med resten af motoren.

 

 

Svømmer

Benzinen løber af sig selv fra tanken, via en tankhane og normalt et benzinfilter, ned i karburatorens svømmerhus. Svømmerhuset er en beholder, som normalt sidder underst på karburatoren.

For at benzinstanden ikke skal flyde over i karburatoren, reguleres mængden af benzin i svømmerhuset ved hjælp af en svømmer. Denne ses på billedet her ved siden af. Svømmeren flyder naturligvis oven på benzinen, og når et vist niveau (kaldet svømmerstanden) nås, lukker svømmerventilen for benzinen.

Svømmere og ventiler findes i mange forskellige udgaver. Fælles for en god og korrekt funktion er, at alt er rent og fri for snavs, ir osv.

Justerbar hoveddyse

Den mængde benzin, som til enhver tid blandes med luft i karburatoren og suges ind i cylinderen, bestemmes af en hoveddyse. Denne findes både i en fast- og en justerbar model. Sidstnævnte ses på billedet til venstre.

Benzinen løber altså fra svømmerhuset og gennem hoveddysen og bliver herefter trukket op gennem gasspjældets dyserør og suges herefter ind i motoren, blandet med luft.

Se vores udvalg af dyser her.

Fast hoveddyse

Her ser du en håndfuld faste hoveddyer.

Disse findes til knallerter i mange forskellige typer – forskellige gevind fra 2,5 til 6 mm, og naturligvis i mange forskellige størrelser fra 0,35 til over 200.  En dyse der hedder 35, har således en gennemgang på 0,35mm (dog ikke til Mikuni og visse amerikanske dyser).

Med en fast dyse i karburatoren, er det denne man skifter for at finde motorens optimale effekt og bedste motorydelse.

Gasspjæld – rundt

Du bestemmer naturligvis præcist hvor meget gas knallertens motor skal have. Dette gør du via gashåndtaget.

Gashåndtaget trækker via et kabel gasspjældet – her til venstre vist et rundt gasspjæld med nål – op og ned, og reguleret på denne måde hvor meget luft der trækkes ind i karburatoren.

Gasspjældsnålen, som også ses på billedet, kører samtidigt op og ned i dyserøret og er medbestemmende til, hvor meget benzin som trækkes op gennem hoveddysen. Ved fuld gas, har gasspjældsnålen sluppet dyserøret, og der trækkes maksimalt benzin gennem hoveddysen.

Gassjæld – fladt

Gasspjældet kan også være fladt, som vist her. Det er tilfældet i visse Dellorto karburatorer, men ses også hos andre karburator mærker. De flade gasspjæld har normalt ingen gasspjældsnål. 

 

Gasspjældsnål

Her ser du en løs gasspjældsnål.

Denne kan justeres lidt op og ned, idet der sidder en clip i de små riller du kan se til venstre.

Gasspjælds nålen er med til at bestemme mængden af benzin fra tomgang og op til ca. ¾ gas. Se skemaet længere nede.

Dyserør

Her ser du et dyserør fra en Bing karburator.
Hoveddysen er skruet i enden til venstre, som vender nedad i svømmerhuset.
Gasspjældsnålen løber inden i dyserøret og er med til at de- finere den korrekte mængde benzin, som trækkes ind gen- nem karburatoren.

Luftdyse/skrue

Visse karburatorer har en separat luftdyse, som kan se ud som på billedet her til venstre.

Denne bruges ofte i samspil med en separat tomgangsdyse, til at finjustere blandingen af benzin og luft som karburatoren leverer i tomgang – altså med gasspjældet næsten helt lukket. 

 

 

Herunder ser du et skema, som viser hvor i motorens omdrejningsområde – eller gashåndtagets stilling, om du vil – de forskellige elementer i karburatoren har indflydelse.

Karburatoren sidder fast på cylinderens indsugning, enten direkte eller via en studs.

På visse mere moderne maskiner sidder karburatoren på krumtaphuset, og styres af en membran. 

 

 

Karburatorstuds

Her kan du se en typisk karburatorstuds til en Puch Maxi. Studsen boltes på cylinderen med en pakning imellem, og karburatoren spændes på studsen for oven.

Studsen skal naturligvis være beregnet til lige netop den karburator du anvender, idet de forskellige karburatormærker ofte har forskellige tilspændings-diameter. Den viste her er til en Dellorto SHA karburator.

Vær’ opmærksom på, at visse karburatorer, som f.eks. de firkantede Bing karburator til Puch, har en gummi o-ring som pakningen mellem studs og karburator.

 

Bing karburator

På billedet her til venstre, ser du en Bing karburator til mange blæserkølede Puch knallerter. Den har en ”indbygget” studs og er altså boltet direkte på cylinderen.

Fordelen er, at det fylder mindre og at der er færre steder systemet kan bliver utæt.

Du skal være meget opmærksom på, at hverken den løse studs eller karburatoren med en indbygget studs som denne, må spændes for hårdt. Helt korrekt tilspænding er faktisk 8 Nm. Ellers risikerer du meget nemt at studsens flange bliver trukket skæv – og det kan meget nemt resulterer i en utæthed her.

 

Membran

Det du ser her til venstre er en membran. Denne bruges på visse knallertmodeller – og er ofte også anvendt i de mere moderne knallertmotorer fra primært Italien.

Membranens funktion er at åbne for benzin/luft blandingen fra karburatoren, når stemplet bevæget sig opad og skaber undertryk i krumtaphuset, og dernæst at lukke ud til karburatoren, når stemplet bevæger sig nedad og benzin/luftblandingen presses op gennem cylinderens skyllekanaler op i forbrændingsrummet.

Membranen kan enten sidde ved studsen på cylinderen, eller være monteret direkte på krumtaphuset.

 

Reparationssæt

Til rigtig mange karburatorer, kan du købe et såkaldt ”Reparations sæt – eller blot RepKit”. Dette består af alle de dele som normalt bliver slidt med tiden i en karburator.

Rep-kittet er specifikt for den enkelte karburator.

Hos Mopedspeed har vi en lang række rep-kit af høj kvalitet.

På denne måde kan du selv lave en hovedreparation eller renovering af din karburator.

 

Benzinfilter

Et benzinfilter mellem benzinhanen og karburatoren er et MUST på alle knallerter. Som nævnt tidligere, findes der passager i f.eks. hoveddysen på helt ned til 0,35mm. Der skal ikke meget skidt til at stoppe så lille et hul – og så kører din knallert ikke længere. Skift filteret mindst én gang om året.

Filtre findes i forskellige udformninger og med forskellige studse til forskellige størrelser i benzinslanger.

Et benzinfilter har altid en pil som skal pege i den retning benzinen løber.

Benzinslange

En frisk og blød benzinslange er også altid en god idé.

Benzinslanger i plast har en kedelig tendens til dels at blive hårde, men dels også til faktisk at skrumpe en anelse.

Det vil sige, at du kan risikere at slangen trækker sig selv af benzinhanen og/eller karburatoren. Ikke sjovt.

Hos Mopedspeed har vi en lang række forskellige typer benzinslange i forskellige størrelser, farver og udførelser.

 

 

Sådan vedligeholder du din karburator

En knallertmotor kræver service – ofte mere og oftere end man skulle tro.

Med hensyn til karburatoren, er det en rigtig god ide én gang om året af afmontere denne og gøre den pinligt ren. Sammen med tankhanen, evt. benzinfilter og frisk benzin og olie i tanken naturligvis.

De forskelige skruer, bolte og møtrikker på en karburator skal som hovedregel ikke spændes ret hårdt. Mange karburatorer og deres enkelt dele er fremstillet af en støbt aluminiums legering, og dette materiale er ganske skrøbeligt.

Spænd derfor de enkelte dele forsigtigt.

Karburatoren skiller du HELT ad og lægger de enkelte dele i blød i benzin natten over. Har du adgang til en ultralydsrenser, er dette naturligvis optimalt. Men lidt tålmodighed og en gammel tandbørste kan også klare jobbet. Og så er det en fordel, hvis du kan komme til noget trykluft og få blæst de enkelte små dele rene.

Saml det hele igen med god tid og nye pakninger – så er du kørende et år igen.

 

Hvordan undgår du is i karburatoren?

Hvis du kører hele året og temperaturen kommer under 5 grader, bør du hælde karburatorsprit i benzinen. Denne hindrer det vand/fugt, som altid er i en benzintank, i at fryse til is og sætte sig i karburatoren.

Hvis uheldet er ude, og din motor er stoppet pga. is i karburatoren, er der kun én vej frem: Varme. Det bedste vil naturligvis være, at stille hele knallerten indenfor – men at varme meget forsigtig med en hårtørrer, eller at lægge plastikposer med varmt vand omkring karburatoren, kan også løse problemet.

Alt i kategorien 'Karburator & Indsugning' finder du HER.