Præcis som der findes flere forskellige typer cylindre, findes der tilsvarende forskellige typer topstykker.

Indenfor topstykker skelnes der mellem to overordnede varianter:

 

• Et højkomprimeret topstykke

• Et lavkomprimeret (lovligt) topstykke

 

Et højkomprimeret topstykke adskiller sig fra et lovligt topstykke ved at have et mindre forbrændingskammer. Lovligt vil i denne forstand sige et 1HK topstykke, som har et kompressionsforhold på ca. 7:1. Et højkomprimeret topstykke har typisk 11:1 eller højere i kompressionsforhold, og yder således mere end et lavkomprimeret.

Hvad enten du har et lovligt- eller højkomprimeret topstykke, kan topstykket være kølet på én af 3 måder:

1. Blæserkølet

2. Fartvindskølet

3. Vandkølet

 

Vi gennemgår her forskellen på de tre kølingsprincipper: 

Topstykke 40mm HP til Puch VZ/MS (HER)

Blæserkølet

Her ses et blæserkølet (også kaldet tvangskølet) topstykke til en Puch Motor. Disse blæserkølede topstykker er typisk noget mindre end et fartvindskølet topstykke, da de gerne er monteret under et motordæksel.

Topstykket på billedet er højkomprimeret.

 

 

 

 

 

 

 

Standard Topstykke 40mm til Kreidler RMC (HER)

Fartvindskølet

Dette er et højkomprimeret topstykke til Puch Maxi. Topstykket er fartvindskølet – det vil sige, at topstykket og cylinderen køles ved hjælp af fartvinden, kun når knallerten kører.

Alle topstykker i dag er lavet af aluminium. Oftest støbt og herefter bearbejdet i større eller mindre udstrækning.

Det er helt normalt, at en knallert kan have en støbejernscylinder og et aluminiums topstykke. Naturligt nok, idet det meste af varmen som udvikles i en knallert motor, sker i forbrændingskammeret i topstykket. Og aluminium afleder, som bekendt, varmen bedre end støbejern.

 

 



TopPerformance Topstykke 47mm til Derbi
(HER)

Vandkølet

Til sidst har vi så et vandkølet topstykke til en Derbi, som naturligvis anvendes sammen med en vandkølet cylinder. Når en knallertmotor er vandkølet, er det stort set altid både cylinder og topstykke som afkøles ved hjælp af vand, i et lukket kølersystem.

Vandkølede knallertmotorer er ikke så udbredt blandt de klassiske knallerter, da vandkøling oftest hænger sammen med større ydelse. Til toptunede motorer, som bl.a. bruges til klassisk race, anvendes der ofte vandkøling.

 

 

 

 

 

Sådan monterer du et topstykke

Når du monterer topstykket på din cylinder, hvad enten det er nyt eller brugt, skal du altid sikre dig at alle flader er rene og fri for snavs.

Montér altid en ny pakning.

Påspænding af cylinder og topstykke på en knallertmotor, sker oftest ved hjælp af 3-4 stålstøtter (pindbolte, cylinderstøtter). Disse findes i forskellige længder og typisk i 6, 7 eller 8mm tykkelse.

Det er meget vigtigt dels at påspændingen af de 4 møtrikker (og HUSK skiver under), sker over kryds – lidt ad gangen – og afsluttes med tilspænding til det korrekte moment.

Har du ikke, eller kan du ikke finde det korrekte påspændingsmoment til dine cylinderstøtter, er her en generel regel som du ikke kan gå helt fejl med:

 

6mm cylinderstøtter spændes med 9nM

7mm cylinderstøtter spændes med 11nM

8mm cylinderstøtter spændes med 13nM

 

Du finder vores udvalg af topstykker HER.