Stempler findes i næsten lige så mange former og udgaver, som der findes knallertmotorer. Stemplet er naturligvis tilpasset den enkelte cylinder og topstykke for at udføre sin opgave.

 

 

 

Et stempel kan have én eller flere stempelringe. Stempelringenes opgave i en totaktsmotor er, dels at skabe tætning ved cylindergangen, så den korrekte kompression kan opnås når stemplet bevæger sig op i cylinderen, og dels at trække smøring, i form af olie i benzinen, med op gennem hele cylindergangen.

Krydspinden, som er stemplets forbindelse med plejlstangen/krumtappen, findes i størrelser fra 10 til 14mm og i forskellige længder.

 

Stempelringe

Stempelringe findes i flere forskellige typer med forskellige slags lukninger.

  

Type AType BL-ring

 

Type A: Har en lukning hvor ringlåsen er synlig (Med stempelring monteret på stempel)

 

Type B: Har en lukning hvor ringlåsen ikke er synlig (Hvor stempelringen overlapper ringlåsen)

 

L-ring: Er placeret øverst på stemplet, og har en profil som et L. Denne har, ligesom type B, en lukning hvor ringlåsen ikke er synlig. Fordelen ved en L-ring er, at kompressionstrykket som kommer af eksplosionen i motoren, også trykker nedad og udad på selve stempelringen, så denne trykkes yderligere ud imod cylindergangen og skaber bedre tætning.

 

Derudover findes der også forskellige tykkelser på ringene, og koniske ringe – til nogle modeller, så der er altså noget at holde styr på. Derfor sørger vi altid for, at oplyse om ringlåstype, tykkelse og om ringene er koniske. 

 

De fleste standard stempler leveres med to stempelringe. Nogle stempler, oftest til de hurtigere cylindre, har dog kun én stempelring – da det skaber mindre friktion i cylindergangen.

 

Se vores udvalg af løse stempelringe HER.

 

Konisk stempelring

Her til venstre ser du en stempelring som er konisk. Denne type stempelring er mest typisk for japanske knallertmodeller.

Der kan være en eller flere koniske ringe på et givent stempel. Så her skal man være meget opmærksom ved montering. Som det ses på billedet, er undersiden af stempelringen vandret, mens det er oversiden som skråner. Vendes en sådan ring forkert, vil stemplet ikke kunne monteres, da ringen jo ikke kan presses i bund i rillen.

Stempelringe er generelt lavet af meget hårdt stål og skal behandles forsigtigt, da de nemt knækker.

  

Stempelringens endgap – Hvad er det?

Stempelringens ”endgap”- eller den afstand der er mellem enderne af stempelringen, når den er lagt vandret ned i cylinderen, er meget vigtig! For lille et endgap resulterer i, at stempelringen vil klemme når motoren bliver varm. Resultatet kan være, at stemplet sætter sig. For stort et endgap vil betyde, at stempelringen er utæt ved samlingen, og motoren har ikke en optimal kompression og forbrænding.

Du skal altid checke endgap, for uanset hvor dyrt dit stempel har været, har alle fabrikker en produktionstolerance for stempelringe – og er du uheldig, skal dit endgap justeres. Er det for lille sliber du enderne forsigtigt med f.eks. en platinfil.

Et endgap på en knallertmotor ligger typisk på 0,1mm.

 

Sådan monterer du et stempel

De fleste monterer stemplet på plejlstangen først – vær’ forsigtig med låseringene – læg en klud ned i krumtaphuset, hvis du skulle være så uheldig at tabe en låsering. Husk lige at give rulleleje/bøsning lidt olie først.

En anden mulighed er, at lægge stemplet ned i cylinderen først. HUSK at smøre cylindervæggen godt først. Gerne med en 2-taktsolie, men almindelig motorolie er også ganske udmærket. Smør, hvad der svarer til en god 5-krone i størrelse, godt ud i hele cylindergangen.

Stempel med pil
Stemplet har, som oftest, en pil – denne skal som en hovedregel altid vende mod udstødningen.

Stempel uden pil – 2 stempelringe
Har stemplet ingen pil, vender du den side af stemplet, hvor de 2 stempelringe har deres samlinger, ned mod udstødningen.

Stempel uden pil – 1 stempelring
Har stemplet ingen pil og kun én stempelring, vendes dennes samling mod indsugningen.

I visse tilfælde KAN monteringen være anderledes – ovenstående er generelle regler. Er der porthuller i stemplet, skal disse altid vende mod indsugningen.

Vær meget opmærksom på, at alle stempelringene har enderne/samlingerne placeret præcist ud fra det lille stop, som sidder i stemplet, inden du monterer stemplet i cylinderen. Vær også opmærksom på, at dette stop kan være placeret både foroven, i midten eller forneden i rillen i stemplet. Generelt gælder det, at du skal være sikker på, at lukningen på stempelringene ikke rammer nogle af kanalerne i cylinderen.

Se hele vores udvalg af stempler HER.