Langt størstedelen af knallertmotorer på det danske marked er 2-takt motorer, og her har vi derfor valgt, kun at omtale de tekniske aspekter og teorier vedrørende disse.


Hvordan virker en cylinder?

Cylinderen i en 2-takt knallertmotor er ”hjertet” af selve maskinen. Det er her energien, som driver knallerten frem, skabes.

Stemplet bevæger sig op og komprimerer den blanding af luft og benzin, som suges ind gennem karburatoren. Denne blanding antændes af tændrøret og skaber en eksplosion, som driver stemplet nedad. Herved drejes krumtappen, som via en kobling overfører denne kraft – oftest gennem en gearkasse – til knallertens baghjul, og knallerten kører.

Knallertcylindre findes i et utal af forskellige varianter. Både hvad angår størrelse, udformning, kølingsprincip samt materialet eller materialerne, som cylinderen er fremstillet af.

 

 

Fartvindskølet Cylinder 40mm til Kreidler MC (HER)

 

Hvad er forskellen på en cylinder i støbejern og aluminium?

En cylinder bliver typisk fremstillet i enten aluminium eller støbejern. Begge materialer har hver sine fordele.

Fordelen ved en cylinder i støbejern kommer f.eks. til udtryk i prisen, da denne typisk er billigere end en aluminiumscylinder. Støbejernscylinderen er støbt i én arbejdsgang, og cylindergangen er efterfølgende boret op og honet til den korrekte størrelse i forhold til stemplet. Typisk med en stempeltolerance på 0,05mm. Støbejernscylinderen har også den fordel, at den kan bores op et antal gange, når den bliver slidt, og monteres med et lidt større stempel.

En cylinder støbt i aluminium, har den fordel, at den vejer en del mindre end støbejernscylinderen, og at den også er bedre til at aflede varmen. Aluminiumscylinderens cylindergang er ofte belagt med en stærk coating som f.eks. Nikasil. Nikasil fungerer som en slags forkromning, som er meget holdbar og med til at øge levetiden på din cylinder. Hvis cylinderen er belagt med Nikasil kan den ikke bores op til overstørrelse, som en støbejernscylinder kan. En aluminiumscylinder kan dog i sjældnere tilfælde også have en støbejernsforing.


Blæserkølet, fartvindskølet eller vandkølet?

Uanset om der er tale om en aluminiums- eller støbejernscylinder, kan cylinderen være enten blæser-, vand- eller fartvindskølet. Forskellen forklarer vi i nedenstående afsnit.

 

 

 

Blæserkølet

Her har vi en blæserkølet, også kaldet tvangskølet, støbejernscylinder til en Puch.
Blæserkølet vil sige, at der på motorens svinghjul er monteret et blæserhjul,
som via en række dæksler, presser køleluft op og tværs igennem cylinder og topstykke, og på denne måde afkøler motoren.

 

 

 

 

Blæserkølet Cylinder 38mm til Puch VZ/MS (HER)

Blæserkølet

Her har vi en blæserkølet, også kaldet tvangskølet, støbejernscylinder til en Puch. Blæserkølet vil sige, at der på motorens svinghjul er monteret et blæserhjul, som via en række dæksler, presser køleluft op og tværs igennem cylinder og topstykke, og på denne måde afkøler motoren.

 

 

  

 

Fartvindskølet Cylinder 44mm til Kreidler (HER)

Fartvindskølet


Her har vi en fartvindskølet Kreidler cylinder, som er lavet af aluminium. At cylinderen er fartvindskølet betyder, at afkølingen af cylinderen kun sker, når knallerten kører. Af selv samme årsag, er de fartvindskølede cylindre derfor oftest udformet med nogle noget større køleribber end de blæserkølede. 

 

 

 

 

Vandkølet Cylinder 39,90mm til Derbi GPR50 (HER)

Vandkølet


Den her viste cylinder er en vandkølet støbejernscylinder til en Morini motor. Det er mere anvendt til moderne knallertmotorer end hos de gamle klassiske knallerter.

En vandkølet cylinder betegnes ofte ”LC” som er en forkortelse for Liquid Cooled – altså vandkølet. Cylinderen på billedet er, som sagt, en støbejernscylinder, men vandkølede cylindre findes lige så ofte i aluminium.

 

 

En plomberet cylinder – Hvad vil det sige?

Når vi taler om cylindre til danske knallerter, støder vi ofte på udtryk som ”lovlig”, ”plomberet”, ”eller ”cylinder med plomp”.

I Danmark har vi en lovgivning der siger, at en knallert ældre end år 2000 må køres uden en nummerplade. Det forudsætter at knallerten er typegodkendt i Danmark.

En typegodkendelse for alle knallerter indebærer bl.a. at ydelsen kun må være på 1 HK eller deromkring.

For at opfylde dette krav til motorens ydelse, har de forskellige motorfabrikanter ofte monteret en såkaldt ”plomp” – en plombering i indsugningen på cylinderen. Det er som oftest en plomp med et hul på 6 til 8 mm. Så, hvis motoren oprindeligt var født med et indsugningshul og en karburator på 12mm og måske ydede 2,5 HK, vil monteringen af denne plomp reducere ydelsen. En sådan plombering af indsugningen kombineres ofte ved også at have et stempel, som i øverste toppunkt dækker for en del af indsugningen, og på denne måde yderligere reducerer indsugningens størrelse. Ligeledes er topstykker med et lavere kompressionsforhold ofte også en del af fabrikkernes metoder, til at reducere ydelsen til de nævnte 1 HK. 

Herunder ser du et billede af en Puch cylinder med isat plomp:


Standard Cylinder 38mm til Puch MS/VZ (HER)

 

Cylindervolumen – Hvordan beregnes den?

Når vi snakker om størrelsen på en cylinder, bruger vi ofte begreberne ”boring” og ”slaglængde”.

Boringen er et ord for cylinderens indvendige diameter, hvor slaglængden er et udtryk for det antal mm stemplet bevæger sig fra nederste dødpunkt og til det øverste.

Cylinderstørrelsen – også kaldet motorens volumen – er et udtryk for den volumen, som befinder sig i cylinderen mellem stemplets bund- og topstilling, og betegnes for knallertmotorer for det meste i ccm – altså kubik centimeter.

Cylindervolumen beregnes på følgende måde:

R * R * Pi * H

= Radius (Det halve af cylinderens diameter)

= Et gangetegn

Pi = Er defineret som 22/7 eller 3,14285

= Højden – eller i dette tilfælde "slaglængde" på krumtappen. Det vil sige, det antal mm stemplet bevæger sig fra sin bund- til sin topstilling. 

 

Langt de fleste typegodkendte knallerter på de danske landeveje er 50 ccm – 50 kubik centimeter – og yder i henhold til dansk lovgivning omkring 1 HK.

 

Se hele vores udvalg af cylindre HER.