Vi, som kører klassiske knallerter, har vidt forskellige behov og ønsker, når det kommer til dæk og slanger. Nogle ønsker at maskinen skal stå så tæt på det originale, som overhovedet muligt, nogle ønsker en dækmontering som bare kan køre mange kilometer, og andre vægter køre- og bremseegenskaber højest.

Hos Mopedspeed har vi et bredt udvalg i dæk og slanger, som dækker det meste.

Dækstørrelser

Én ting som dog altid giver anledning til lidt forvirring og misforståelser, er de såkaldte ”gamle” og ”nye” størrelser. Og det har jo noget at gøre med beskuerens alder.

Præcis hvornår man gik over til de ”nye” størrelser, kan vi ikke rigtigt lige sige, men faktum er, at man tidligere angav størrelsen på et dæk som den udvendige diameter i tommer. I dag angiver man dækkets størrelse som fælgens diameter – altså dækkets indvendige størrelser – dog stadig i tommer.

Her en oversigt over de størrelser, du kan falde over i knallertverdenen med hensyn til dækkets diameter:

 

Gammelt mål

Nyt mål

12”

8”

13”

9”

16”

12”

20”

16”

21”

17”

24”

20”

26”

22”

28”

24”

 

Når vi taler dækkets bredde, er der naturligvis også forskellige størrelsesangivelser. Om det er gammel og ny eller mm og inch skal vi ikke gøre os kloge på, men her er i hvert tilfælde en oversigt over relevante størrelser:

 

Inch

Forhjul metrisk

Baghjul metrisk

2.50

80/90

80/90

2.70

80/90

90/80

3.0

90/ 90

90/90

3.25

90/90

90/90

3.25

100/90

110/80

3.50

100/90

110/80

3.50

110/90

120/80

3.75

110/90

120/80

4,00

110/90

120/80

 

Dækinformationer 

Der står ofte mange informationer på et dæk. Vi viser dig lige her en oversigt over et MC dæk – for dæk til klassiske knallerter, er det ikke sikkert alle informationer findes, på det dæk du kigger på, men så har du et overblik over hvad de forskellige betegnelser står for:

 

 

 

 

For nogen har dækkets hastighedsindeks betydning, så her kommer lige et skema, som viser, hvad tallet for hastighedsindeks betyder:

Bogstav

Max hastighed

J

100 km/t

K

110 km/t

L

120 km/t

M

130 km/t

N

140 km/t

P

150 km/t

Q

160 km/t

R

170 km/t

S

180 km/t

T

190 km/t

U

200 km/t

H

210 km/t

V

240 km/t

W

270 km/t

Y

300 km/t

 

Så er vi vist også højt nok oppe til selv de hårdeste drenge i Cup Klassen.

 

Her lige en anden måde at vise dækinformationer på:

 

 

Dæktryk

Dæktryk på din knallert er naturligvis lige så vigtigt som det er på din bil. Et trykket for højt, vil dine dæk slides på midten. Er trykket for lavt, vil de slides ude på siderne. Uanset hvad, har du ikke det optimale vejgreb og ej heller de bedste bremseegenskaber, hvis ikke dit dæktryk er i orden.

Har du en instruktionsbog findes det formentlig der – ellers må du spørge dig for i div. fora.

Er du helt lost vil et tryk på omkring 2,2 bar for og bag være et udgangspunkt, som du kan køre med. Så må du holde øje med slitage og lægge mærke til, hvordan knallerten kører og bremser, og evt. justere dæktrykket herefter.

Da dæktryk ofte angives i mange forskellige måleenheder, har du her en omsætningstabel:

 

 

Tips til montering og vedligeholdelse af dine dæk

Hvis du står og skal montere et dæk, som er meget stramt, og du ikke lige har mere af den rigtige monteringspasta, er ganske almindelig opvaskemiddel en god ven i nøden. Smør det ud med fingrene af dækkanten – også på indersiden – så glider det hele lidt nemmere.

Husk at gummi ikke kan lide sol. Forstået på den måde, at har du din klassiske knallert til at stå i en udstilling eller et andet sted med vinduer, så er det en god idé at dække den til for at beskytte f.eks. dæk, og saddel mod sollyset. Gummiet blegner og bliver skørt at længere tids eksponering af sollys.

 

Køb dæk og slanger til din knallert HER.