Minusgrader og glatte veje lakker efterhånden mod enden, til fordel for en årstid, som byder på lunere vejr og blomstrende natur. Det betyder, at knallerten, som for manges vedkommende har gemt væk for vinteren, igen kan findes frem fra skuret, garagen, kælderen, eller hvor den nu har haft sit vinterhi.

Har din knallert stået stille i vinterhalvåret, kan det være en god idé at få den tjekket igennem og gjort klar til en ny sæson. Derfor finder du her en tjekliste med relevante punkter, som du bør tjekke igennem, før du skal ud og køre i det gode vejr. 

 

Dæk og dæktryk

Tjek efter at dækkene ikke har revner og buler, og at de ikke hopper. Er det tilfældet, skal dækkene selvfølgelig udskiftes til et sæt nye. Når du skifter dæk, så tjek også slangen efter for eventuelle fejl. Den kan have lagt forkert inde i dækket, hvilket kan have resulteret i nogle folder/mærker på slangen.

Til sidst, husk at måle, at du har det korrekte dæktryk. Har du en instruktionsbog til din knallert, kan du formenligt finde det korrekte dæktryk for din maskine deri.

 

Hjul og lejer

Se dine hjul efter for løse eller knækkede eger, samt at fælgen ikke slår (for meget). Tjek hjullejerne efter for sløre. Hvis ja skal eger (evt. fælg) udskiftes og det samme gælder for lejer.

 

Kontakter og greb

Lav en kontrol af alle knallertens kontakter, for at sikre, at de stadig virker. Smør dem eventuelt efter med en tynd sprayolie. Tjek at grebene ikke er knækkede eller revnede, og udskift til nye, hvis det er tilfældet.

 

Bremser

Det er en god idé at afmontere begge hjul og blæse dem rene for bremsestøv i bremsenavet. Rens det hele grundigt og smør bremsenøgle op, så det hele kører perfekt!

Vær opmærksom på, at på modeller med selvcentrerende bremsenøgle – Leleu bruger f.eks. dette system – skal bremsenøgle og glideren kunne bevæge sig frit frem og tilbage. Tjek bremsebakkerne efter for revner, løse belægninger og også selve tykkelsen på belægningen. Tykkelse på belægning skal være ens på hele bakken. Er de slidt skal der et nyt sæt bremsebakker til.

 

Lys og lygter

Kontrollér at alt lys på din knallert forsat virker, og at der er en ordentlig styrke på lyset. Tjek også lygteglas efter for revner osv. En typisk fejl på manglende lys, skyldes ofte stelforbindelse eller dårlig forbindelse mellem fatningen og pæren. Her løser du sidstnævnte problem, ved at rense både fatning, pære og pæresokkel. 

 

Kæde og kædehjul

Tjek efter at din kæde og dit tandhjul ikke er for slidt. En god måde at tjekke det på, er, at se, hvor meget kæden kan give sig på dit bagtandhjul. Kan du trække kæden over 5mm ud fra tandhjulet, er der tegn på slid – og det er derfor ikke nok bare at stramme kæden op. Når du udskifter din kæde, er det også bedst at få udskiftet tandhjulene. Køb en god kædespray og sørg for at holde kæden smurt. På den måde forlænger du levetiden betydeligt på både kæde og tandhjul.

 

Kabler

Kontrollér at dine kabler virker, som de skal. Tjek kablerne udvendigt for f.eks. skarpe knæk og andre fejl. Tjek også at inderwiren går let og uden problemer kan køre frem og tilbage i yderkablet. Er dette ikke tilfældet, skal der smøres op men en tynd olie (Brug ikke VD40 her). Brug derimod en rigtig olie og lad den løbe gennem kablet. Det tager lidt tid, men det er umagen værd. Er dette ikke nok til at løse problemet, skal kablet udskiftes. Husk, at det nye kabel også skal smøres op, så holder det nemlig meget længere.

 

Batteri

Tjek om dit batteri stadig virker. Har din knallert stået stille i længere tid, opleves det desværre ofte, at batteriet ”dør”. Prøv at oplade batteriet, eller tømme det og fylde det op med ny væske. Blandingforholdet hedder ¼ syre og resten destilleret vand. Har du ikke destilleret vand til rådighed, kan du med fordel også koge vand fra hanen og lade det køle af. Afhjælper det ikke problemet med batteriet, skal der et nyt batteri til. Her gælder der samme fremgangsmåde med påfyldning af væske, opladning osv.

 

Udstødning

Kontrollér at der er ordentlig gennemgang i din udstødning. Det sker tit, efter længere tids stilstand, at udstødningen lukker til efter kort tids kørsel. Så skal den renses/afsodes. Vi har skrevet et uddybende indlæg om, hvordan du afsoder din knallert her. Husk at montér en ny udstødningspakning, når du har haft din udstødning afmonteret. Er din udstødning af den type, som ikke kan skilles ad, skal den udskifte til en ny.

 

Olie

Kontrollér først og fremmest at der er den korrekte mængde olie i din motor, og at olien er pæn ren. Det er en god idé at udskifte olien mindst én gang om året, da det bl.a. forlænger levetiden på koblingsplader, lejer osv.

 

Benzin

Kontrollér at benzinen kommer frit gennem benzinhanen og udskift evt. benzinfilteret. Tøm den gamle benzin af og påfyld noget nyt frisk benzin. Du skal bruge en benzin med så højt oktantal som muligt. Husk at blande benzinen op med den korrekte olie til din knallert. Læs evt. vores indlæg om blandingsforholdet mellem benzin og olie her. Det er ikke altid en fordel at bruge den fineste racing olie, da olien skal passe til din knallerts ydelse og derfor have den korrekte afbrændingstemperatur.

Det er en god idé at blande ca. 5 liter ad gangen og påfylde til hver køretur, så sørger du for, at benzinen ikke ligger og bliver gammel og doven i tanken.

 

Til sidst kan du slutte af med en grundig vask, for at få fjernet gammel skidt og støv. Du kan eventuelt også vælge at lave en polering, hvis din knallert er blevet lidt mat i lakken. Så står den både ren og pæn – og skinnende.  

 

God fornøjelse!

 

Klik her for at downloade den printvenlige PDF version af tjeklisten.