Igennem de senere år, har jeg været rimelig aktiv på bl.a. Puchklub.dk og renoveret, repareret, fejlsøgt og tunet en hel del forskellige Puch og andre veteranknallert modeller. Både for medlemmer af Puchklub.dk og andre herlige veteranknallert ejere, hvor mange motorer er udstyret med Bings firkantede knallert karburator.

Én ting, som jeg igen og igen støder på, er den indædte modvilje som rigtig mange Puchfolk – og andre veteran knallert entusiaster, er i besiddelse af -  nemlig at den firkantede Bing karburator er noget notorisk skrammel. Hele tiden og så igen hører og læser jeg svar på ejernes frustrationer over den firkantede Bing karburator: Skift til den runde model og slut med alle problemer.

Som i så mange andre forhold her i livet, hvor det er nemmest bare at forsage et givet produkt, en given holdning, en given person osv., med et – efter afsenderens mening – bedre alternativ ved blot at udskifte den rådne årsag med et andet produkt/holdning/person, skyldes det ofte ganske almindelig u-videnhed… eller måske snarere en manglende lyst (eller måske evne?), til at sætte sig ordenligt ind i tingene før man begynder at rådgive andre….

Dette forhold vil jeg – i forhold til den firkantede Bing karburator (Herefter betegnet: # Bing) – her søge at råde bod på ved en række objektive informationer, observationer og erfaringer, jeg selv har gjort over en årrække. Alt naturligvis skrevet med forbehold for fejl fra min side.

Så HAR du et karburator relateret problem, og en # Bing karburator monteret, er det mit håb at du måske her i artiklen, kan hente lidt idéer og inspiration til fejlsøgning, og dermed reparation/renovering af din # Bing, for fremtidig gnidningsløs og fejlfri, standsmæssig fremførsel på din kæreste veteran knallert.


 

BING er en tysk fabrikant af bl.a. karburatorer, som blev etableret i 1866. BING har gennem årerne leveret OEM standard karburatorer til et hav af to-hjulere – Puch, Kreidler, Sachs, Zundapp, Tomos, NSU, Hercules, Kromag, Pinto osv.osv.

Den # Bing sad standard monteret på en række Puch modeller – fra præcist hvornår ved jeg ikke – men mon ikke det var engang sidst i 70érne? Maxi, Monza, Grand Prix, Trillet, X30, X50 er blot nogle af modellerne.

Den findes i forskellige karburator størrelser fra 10 til 18 mm diameter og med gasspjæld i 12, 14, 15 og 18 mm.

Betegnelsen kan f.eks. være: Bing 18/12/116. Her er det værd at bemærke, at det første tal – her 18 – er gasspjældets diameter og det andet tal – her 12 – er karburatorens størrelse / diameter. Værd at huske hvis man f.eks. køber en brugt på Ebay. Det sidste tal – her 116 – er den eksakte produktionsmodel.

Om det var en direkte erstatning (til det forhåbentligt bedre?), af den runde Bing, ved jeg ikke, men faktum er i hvert tilfælde at # Bing har nogle funktioner, som den runde ikke har/havde og derfor efter min mening bør kunne ses som en produktforbedring i denne sammenhæng. De vigtigste ændringer i forhold til den runde Bing er følgende:

  1. Kabelbetjent choker med ventil.
  2. Separat luftskrue for regulering af benzin/luftbl.a.nding i tomgang
  3. Separat tomgangsdyse
  4. Plastikbøsning for styring af gasspjæld

Her tager vi lige en oversigt over de enkelte dele i den # Bing karburator, så vi lige ved hvad vi snakker om:

 

Helt i bunden af denne artikel, er der en reservedelstegning med numre samt de tilhørende originale reservedelsnumre, størrelser og tekst – på dansk.

Vi kan lige tage de 4 ting som er anderledes på # i forhold til den runde Bing:

  1. Chokerventil – nr. 13 på tegningen
  2. Separat luftskrue – nr. 19 på tegningen
  3. Separat tomgangsdyse – nr. 24 på tegningen
  4. Plastikbøsning for gasspjæld – nr. 8 på tegningen.

 

Har du et problem med din karburator – ligegyldigt hvilken der er tale om – er det første du skal gøre, naturligvis lige at afmontere den, skille den ad og gøre det hele rent. For din tankhane/filter har du naturligvis checket, inden du kommer til karburatoren :)

Sådan her ser en # Bing ud i adskilt tilstand:                              

  • Hoveddysen – nr. 26 på tegningen for oven – er ikke med på dette billede…..

Har du en ultralydsrenser er det jo ingen sag at rense en karburator – men almindelig benzin, en lille tandbørste, trykluft og god tid gør det nu også ganske udmærket.

Vær opmærksom på, at få alle dyser skruet ud. Læg dem lidt i blød i benzin og børst dem forsigtigt af med en tandbørste eller en lille messingbørste – IKKE en stålbørste! Når du har børstet, skyller du af i ren benzin igen og blæser det rent med trykluft.

Selve karburatorhuset og svømmerhuset kan med fordel lægges i blød i benzin natten over – kan du sagtens gøre med alle delene for den sags skyld.

Er pakningen til svømmerhuset defekt, så monter endelig en ny. Du skal ikke bruge flydende pakning her…

De små gummi O-ringe som sidder på gasspjældsnåldysen og tomgangsdysen, kan med fordel lige smøres med en lille bitte smule almindelig (eller silicone) fedt, efter rengøring – KUN lige en anelse fedt…. Er de defekte skal de naturligvis skiftes. Størrelsen på gasspjældsnåldysen er: 4,0 x 6,0 x 1,0 mm. Størrelsen på den til tomgangsdysen er: 3,0 x 7,0 x 2,0 mm.

Det allerstørste problem jeg oplever ejere af knallerter med # Bing har, er chokerventilen.

På mange andre karburatorer – inklusive den runde Bing – er chokerfunktionen et simpelt spjæld, som trinvist kan lukke af for den luft karburatoren kan trække ind, via indsugningen.

På # Bing udføres choker funktionen ved hjælp af en ventil.  Denne ventil åbner for en kanal som løber fra svømmerhuset – under svømmerstanden – og direkte ind i karburatoren – på motorsiden af gasspjældet vel at mærke. På denne måde ledes benzin fra svømmerhuset direkte ind i indsugningsstudsen – også selvom motoren ikke går!

Her har du et par nærbilleder af chokerventilen – nr. 13 – på tegningen:

 

 

 

 

 

Her er ventilen set fra siden. Bemærk den lille styretap forneden til venstre – den har et spor at løbe i, i karburatoren.

Her et – lidt dårligt – billede af bunden af ventilen. Denne her har sort gummi som ventiltætning – og det er her, den går gal.

 

 

På billedet herover kan du se bunden af chokerventilen. Så når du aktiverer chokeren, løftes ventilen op fra sit sæde og lukker benzin ind i studsen, fra svømmerhuset. O-rings pakning til indsugnings studsen er fjernet på billedet for lettere at kunne se chokerventilen.

Fra fabrikken, er den originale ventil udført med en gummitætning i bunden, som tætner ventilen når den presses ned i sit sæde af sin egen fjeder. MEN – med tiden bliver dette gummi hårdt og kan ikke længere holde tæt…. Det betyder, at der stille og roligt begynder at sive benzin fra svømmerhuset og ind i karburatorens indsugning – og det bliver mere og mere. Motoren begynder at gå mere og mere fed, for til sidst ikke at kunne gå mere…. mange forsøger i starten at give karburatoren en mindre hoveddyse osv., men det er en stakket frist og motoren kommer aldrig til at gå ordenligt før en ny ventil er monteret.

Så det er det allerførste du skal checke, hvis du har en # Bing du ikke kan få til at gå ordenligt.

Vær opmærksom på at den fjeder som holder choker ventilen nede – nr. 12 på den store detail tegning tidligere – skal være den rigtige… Det nytter altså ikke noget at montere en fjeder fra en kuglepen, hvis den rigtige er væk, så holder ventilen ikke tæt og så er du lige vidt.

Og du kan så – når du har monteret den nye chokerventil – checke at den går ned og lukker, som den skal, når du har lukket dit choker håndtag, og omvendt åbner når du aktiverer håndtaget. Du kan se ventilen flytte sig, inde i hullet.

Vær også opmærksom på at flere udbydere af Puch dele, sælger en chokerventil hvor selve ventilen i bunden ikke er af gummi, men af et brunt, bakelit lignende materiale. Det er min erfaring et disse ikke er ret gode og meget hurtige bliver utætte.

En anden typisk fejl, som jeg har set gentagne gange, er, at man har fået monteret en forkert tomgangsdyse. Som nævnt har # Bing en separat tomgangsdyse – se billede herunder:

Det er klart at med karburator størrelser fra Ø 10 til 18 mm, er der mange forskellige tomgangsdyser. De fleste 12mm jeg har rodet med til Maxi, Monza og Trillet har gået godt med en tomgangsdyse størrelse 35. Havde det været en # Bing i Ø = 18 mm på et tunsæt f.eks., skulle tomgangsdysen måske være en størrelse 45. Vær opmærksom på problemstillingen, hvis du ikke kan få motoren til at gå ordenligt i tomgang. 

Der er naturligvis også den separate blandingsskrue til tomgangs blandingen – nr. 19 på den store tegning – men funktionen af denne er at finjustere blandingen i forhold til den isatte tomgangs dyse.

Altså hvis en # Bing 12 mm på en Maxi f.eks. skal køre med en tomgangsdyse størrelse 35, kan man ikke montere en tomgangsdyse størrelse 45 og så justere til korrekt blanding med blandings skruen.

Som en grov hovedregel, kan justerskruen justere blandingen i tomgang, svarende til +/- 2 dyse numre. Dette er blot mit eget bedste skøn.

De 3 andre ting, som kan justere blandingen af luft og benzin på en # Bing er, udover som nævnt tomgangsdysen og tomgangs justerskruen, hoveddysen, gasspjældsnål dysen samt gasspjælds nålens placering.

Hoved- og tomgangsdyserne giver sig selv: De har et nummer – en størrelse om du vil. Jo højere værdi jo mere benzin kan der komme igennem. Tomgangs justerskruen er som en mini ventil: Jo mere du åbner for den – altså skruer den udad (MOD uret), jo mere benzin tilfører du til din tomgang og naturligvis omvendt, når du lukker for den. Grundindstillingen er ca 1 - ¾ omgang ud fra bund. Skru den FORSIGTIGT i bund inden du skruer den ud igen. Den er af messing og kan let ødelægges. Smør evt. den lille gummi O ring som tætner den, med en anelse fedt.

Gasspjæld med nål: (Bemærk at plastik styre bøsningen IKKE er vist på dette billede)

Gasspjælds nålen kører op og ned i gasspjældsnål dysen og tilfører mere benzin op fra hoveddysen, jo mere gas du giver – og dermed hæver nålen op i dysen. Nålen har typisk 4 hak for finjustering af blandingsforholdet ved del-gas. Øverste hak = nålen lavest mulig = blanding mager. Nederste hak = Nålen øverst mulig = fedeste blanding.

 

Her ser du en gasspjældsnål med clipsen monteret i det næst nederste hak.

Herunder har jeg lavet et lille skema, som viser hvor i forhold til gashåndtagets stilling – tomgang i den ene side og fuld gas i den anden side – de enkelte justerbare komponenter i en # Bing har indflydelse. Jeg har med vilje ikke medtaget gasspjældsnål dysen, da det er yderst sjældent det er nødvendigt at ændre ved denne.

 

 

Her kan du f.eks. se, at i tomgang er det kun tomgangsdysen og tomgangs justerskruen som har indflydelse på karburatorens blanding af benzin og luft – den røde kurve – og at indflydelse på blandingen af tomgangsdyse og tomgangsskrue aftager og er helt væk ved ca halv gas.

Og du kan f.eks. også se, at hoveddysens indflydelse faktisk først begynder at gøre sig gældende ved ca. halv gas – og at den har 100 procent betydning ved fuld gas – den brune kurve. Altså ved fuld gas er det KUN hoveddysen, som har indflydelse på blandingen af benzin og luft.

Jeg har for nemheds skyld i denne oversigt ikke medtaget svømmerstand – herom lidt senere.

En også overset detalje er det faktum, at gasspjældet i en # Bing er styret vertikalt af en plastik bøsningen. Denne sidder inden i gasspjældet – se den store tegning – og har en lille tap som passer ned i en styre rille i karburatorens gasspjældshul.

Ser således ud:

 

 

Her er plastik bøsningen halvt isat.

Gasspjældet.

Her er bøsningen skubbet på plads i gasspjældet.

Her vist UDEN gasspjældsnålen, som skal monteres i hullet i midten af gasspjældet, INDEN bøsningen presses på plads.

 

Sådan en plastik bøsning bliver også skør og revner/går til med tiden, og så har man problemet: Bøsningen har dels en styrende funktion for gasspjældet – så det kører op og ned i karburatoren samme sted hver gang – men den har også den funktion at den holder gasspjælds nålen nede.

Er bøsningen der ikke, eller er den defekt, vil gasspjælds nålen kunne løbe op og ned i sin dyse, uafhængig af gasspjældets stilling i karburatoren, og så har vi balladen: Blandingen bliver forkert!

 

Sådan her er rækkefølgen når det samles:

 

Mange andre karburatorer – inklusive den runde Bing – har selve gasspjælds retur fjederen til at holde gasspjældsnålen nede. Men det fungerer altså ikke på # Bing.

For en god ordens skyld, vil jeg da lige nævne at den runde clips som klikkes på gasspjældsnålen i et af de 4 hak, ikke er nær så stor som vist på billederne. Den korrekte kan du se, hvis du downloader et komplet reservedels katalog. Den er vel ikke mere end 6-7 mm i diameter.

 

Svømmer, svømmerventil og justering

Svømmeren i en # Bing er 2 delt som du kan se på billedet herunder. De to enkelte flydere ( svømmere ) er forbundet via et messing hængsel, som drejer omkring en aksel.

 

 

Svømmeren åbner og lukker en ventil – svømmerventilen – som på den måde bestemmer hvor meget benzin der flyder ind i karburatorens svømmerhus, fra benzintanken.

Svømmerventilen ser således ud tæt på:

Ventilen – eller spidsen – er sort gummi. Det er naturligvis vigtigt at den er hel og i orden – ellers lukker den ikke tæt, og svømmerhuset flyder over – altså der kommer for meget benzin i svømmerhuset, og så bliver blandingen i karburatoren – alt andet lige – for fed.

Hvis spidsen ikke er spids og skarp eller på anden måde ser slidt eller ødelagt ud, så skift den endelig. En dårlig svømmerventil kan give dig alverdens ulykker og mærkelig motorgang…

Niveauet af benzin i svømmerhuset justeres naturligvis af, hvornår svømmerventilen åbner for benzin fra tanken. Som udgangspunkt skal svømmeren flugte med kanten af karburatoren, når du vender den på hovedet – som vist på dette billede:

 

På billedet herunder, viser jeg lige hvor meget svømmeren faktisk skal kunne åbne – svarende til at svømmerhuset er helt tomt for benzin:

 

Du checker den præcise åbningsposition af svømmeren ved – med karburatoren på hovedet, som vist her på billederne, sætter du et stykke benzinslange på tilslutnings studsen – rens lige filteret bag studsen først så du er sikker på at der er hul igennem.

Nu blæser du så luft ind med munden, samtidigt med at du forsigtigt og langsomt løfter svømmeren opad. Der skal komme luft ud af svømmerventilen umiddelbart efter du er begyndt at løfte. Max 1 mm fra flugt med karburatoren.

Hvis der kommer luft ud med svømmeren i flugt med kanten af karburatoren – 1. billede her – når du blæser, skal du løfte svømmerhøjden. Det gør du ved forsigtigt at bøje de 2 flydere i messingbeslaget opad (på billedet) altså nedad i virkeligheden. Svømmeren kommer længere væk fra kanten af karburatoren, når karburatoren står på hovedet som på billederne.

Omvendt, hvis du skal løfte svømmeren flere milimeter væk fra kanten af karburatoren (opad på billederne), inden luften kommer, bøjer du messingbeslaget den modsatte vej – altså nedad på billedet så ventilen lukker senere.

Der skal prøves til og fra nogle gange før den er der…..

Vær opmærksom på at de 2 flydere ligger i præcist den samme højde og vær opmærksom på at messingbeslaget som sidder på akslen, skal kunne bevæge sig HELT frit. Ofte kommer man lige til at klemme for meget på de 2 flige så de klemmer på akslen. Så må man lige lukke fligene lidt op med en lille skruetrækker.

Det er lidt et pillearbejde – men er nemt nok når du lige får prøvet det en gang eller 2.

Husk at montere en ny gummi O-ring i karburatoren, hvor den sidder på indsugningsstudsen – nr. 28 på detail oversigts billedet. Den er vigtig, da du uden ikke har en tæt tilslutning mellem karburator og studs. Størrelsen på denne hedder: 19,7 x 23,1 x 1,7.

 

Go' fornøjelse!